Omdat ze het grootste deel van hun inkomsten moesten afstaan aan de grondeigenaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle mensen waren arm,
Er waren wienig mensen die iets van een boer konden kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de Vroege middeleeuwen was ongeveer 90% van de bevolking boer. De boeren waren doorgaans arm en ondervoed. Het leven was "wreed, hard en kort".

Adel en Kerk hadden veel macht. Omdat iedereen lid was van de Kerk, konden de geestelijken iedereen via de preekstoel beïnvloeden. Kerkelijke gezagsdragers waren vrijwel de enigen die konden lezen en schrijven, wat hun machtspositie nog vergrootte. Het aardse bestaan was in de middeleeuwen van ondergeschikt belang en het hele leven was gericht op het hiernamaals. De angst om in de hel te komen maakte de mensen onderdanig aan de machthebbers.