hoe bereken je deze som?

Guus leent 5000 van de bank, daarbij moet hij 3,2% rente betalen. dit probeert hij n 2 jaar (24 maanden) terug te betalen.
1. hoeveel moe hij dan per maand betalen?
2. hoeveel euro is daarvan de rente in de eerste maand?
3. en is de tweede en derde maand?

ik snap in deze som de eerste en de tweede wel, (1ste is 275 euro per maand. 2de is 8,80 euro rente) maar wi moeten er rekening mee houden dat: hoe verder je in het jaar gaat, hoe minder rente je moet betalen, hoe meer aflossing het is.
dus hoe bereken je hoeveel euro rente er in de 2de 3de 4de (ect) moet betalen???

Toegevoegd na 45 seconden:
n = na
moe = moet

sorry voor de fout

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de 3,2% in in totaaal
tonijn
13 jaar geleden
dat is wel ongebruikelijk, rente wordt vrijwel altijd op jaarbasis gegeven.

Het beste antwoord

Hij moet in totaal 5000 x 1,032 betalen. Dat is 5160 euro. Dat is dus 160 euro die hij erbij moet betalen voor de rente. Hij betaalt per maand een bedrag, binnen 24 maanden. Hij moet dus per maand 5160 : 24 maanden betalen, waar een bedrag van 215 euro per maand uitkomt.

1. Hij moet dus 215 euro per maand betalen
2. De rente in totaal is 160. Maar de rente per keer erbij bereken je door 160 : 24 te doen. Daar komt een bedrag uit van €6,67 rente per maand.
3. In de tweede maand heeft Guus dus 6,67 x 2 = 13,34 euro aan rente betaald. In de derde maand heeft Guus 6,67 x 3 = 20,01 euro aan rente moeten betalen.

Toegevoegd na 51 seconden:
Bij 2 moet hij dus de eerste maand 6,67 euro aan rente betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan kun je de eerste en de tweede ook niet beantwoorden. Dan staat er namelijk geen vast bedrag per maand vast, en de rente wisselt dan ook steeds.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inhet begin snapte in het, maar bij 3 niet meer, want hij moet just MINDER rente per maand betalen en MEER aflossing (het bedrag per maand bestaat uit een deel uit aflossing en het andere deel is rente).....?

Andere antwoorden (2)

Heb even voor je op internet gezocht en kwam de volgende website tegen.
http://www.aflossingstabel.be/
Op deze website kun je 3 verschillende aflossingsmogelijkheden kiezen, waarvan er 2 handig zijn voor jou.
- Vast maandelijks bedrag (spreekt voor zich, houdt in dat je elke maand een groter deel van de 5000 euro terug betaald, je hoeft namelijk elke maand minder rente te betalen doordat je "schuld" al voor een deel is terugbetaald)
- Vaste kapitaalsaflossing, (elke maand betaald je 1/24e deel van de 5000 euro terug en de rente die er nog moet worden betaald over de overgebleven schuld). Met deze manier heb je niet elke maand het zelfde bedrag te betalen, maar deze manier is wel goedkoper dan de andere aflossingsmogelijkheid hieboven ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de situatie waarbij je iedere tijdseenheid (maand) een gelijk bedrag terug betaald, maar waarvan de verhouding aflossing/interest wijzigt, spreekt men van een annuïteit.

Dit zijn doorgaans complexe berekening. Volgens mij zit er in Excel wel een functionaliteit om annuïteiten uit te rekenen.

Zie ook Wikipedia over de uitleg

Toegevoegd na 31 minuten:
In Excel heet de functie om de annuiteit uit te rekenen BET en is in de categorie Financieel.

Als je weet wat de maandelijkse aflossing is, dan kan je de rest zo uitrekenen in Excel door te berekenen wat de rente is in de eerste maand. Dit in mindering brengen op de berekende annuiteit. Het verschil is de aflossing. Breng dat in mindering op de hoofdsom en bereken opnieuw de rente en breng die weer in mindering op de maandelijkse betaling enz.

15 minuten werk.

succes