Bij zwangerschap en bevallen; wat is een "veter"?

Een vriendin van mij ligt in het ziekenhuis om te bevallen, maar ze kreeg een zogenaamde "veter". Wat is dat precies en waar dient hij voor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Wanneer de baarmoedermond onrijp is en er toch een dwingende reden is om de bevalling op gang te
brengen, kan de gynaecoloog adviseren de baarmoedermond 'rijp' te maken. In medische termen wordt
dan van 'primen' (Engels voor voorbereiden) gesproken.

Om de baarmoederwand 'rijp' te maken wordt op dit
moment soms de 'veter' gebruikt, een soort touwtje dat aan één uiteinde prostaglandinen bevat. Prostaglandinen zijn hormonen die de rijpheid van de
baarmoedermond bevorderen; ze spelen ook een rol bij het op gang komen van de bevalling.

Een veter wordt dus gebruikt om een bevalling op gang te brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een "veter" wordt om de baarmoedermond geplaatst. Het bevat hormonen waardoor die sneller "verweekt". Dat wil zeggen: spoepel gemaakt, waardoor de ontsluiting beter/sneller kan plaatsvinden

Toegevoegd op 05-05-2009 11:16:22
edit: spoepel moet natuurlijk "soepel" zijn... :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb de veter ook gehad.
je moet wel een minimale ontsluiting hebben willen ze die kunnen plaatsen. ze doen vocht in het uiteinden die in de baarmoedermond zit en opwekkings gel.
wanneer de veter eruit floept heb je een paar centimeter ontsluiting, kunnen ze je vliezen breken en jij kan bevallen.

gr