Kun je een week na je ovulatie nog zwanger raken?

Ik heb een regelmatige ovulatie. Dit heb ik de afgelopen drie maanden nagerekend.

Nou is mijn vraag of ik een week na mijn ovulatie nog zwanger kan raken?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
14.2K

Antwoorden (1)

Zou kunnen,het een en het ander kan al eens anders verlopen:
Per cyclus zijn er 6 dagen waarop je zwanger kan worden: de dag van de eisprong en de 5 dagen daarvoor.

Waarom 6 dagen?

Tijdens de eisprong komt een rijpe eicel vrij. Die eicel kan dan gedurende 12 tot 24 uur bevrucht worden.
Zaadcellen zijn gemiddeld 48 uur vruchtbaar. Maar ze kunnen tot 5 dagen overleven in het lichaam van de vrouw.
Bij vrouwen met een regelmatige cyclus van 28 dagen ligt de meest vruchtbare periode tussen dag 11 en dag 16 van de cyclus.

Maar recent onderzoek wijst uit dat de vruchtbare periode sterk kan schommelen, zelfs bij vrouwen met een heel regelmatige cyclus.

Het 1e deel van je cyclus loopt van de menstruatie tot aan de eisprong. In die periode rijpt ook de eicel. De duur van die periode kan sterk variëren in lengte.

Het 2e deel van je cyclus is de tijd tussen de eisprong en het begin van de volgende menstruatie. Die periode duurt altijd 14 dagen, met hoogstens 2 dagen verschil.

Doordat het eerste deel van de cyclus sterk kan variëren, moet je uitgaan van de voorspelling van je volgende menstruatie om het tijdstip van de eisprong te kennen. Dus niet van de datum waarop je voor het laatst je menstruatie had.