Hoe betrouwbaar is een vruchtwaterpunctie?

Zijn er vrouwen die toch bevallen van een gezond kindje? Of is dit 100% betrouwbaar.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.4K
Amadea
7 jaar geleden
De betrouwbaarheid hangt toch niet samen met het krijgen van een gezond kindje?

Antwoorden (2)

De betrouwbaarheid van een vruchtwaterpunctie is hoog. Het vruchtwateronderzoek geeft een zekere uitslag.

Slechts in ongeveer één procent van de testen is er geen of een onduidelijke uitslag. Dit kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door bijmenging van bloed in het vruchtwater. En dan is een snelle DNA-test niet mogelijk en zal er alsnog chromosomenonderzoek plaatsvinden op geweekte cellen. De uitslag van dat onderzoek is na drie weken bekend. In een enkel geval kan het nodig zijn om bloed van de ouders af te nemen, of een tweede vruchtwaterpunctie te verrichten.
Amadea
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
Het omderzoek is zeer betrouwbaar op de onderzochte chromosoomafwijkingen zoals syndroom van Down.
Andere afwijkingen zijn niet altijd aantoonbaar.
Amadea
7 jaar geleden
Een goede uitslag van een vruchtwaterpunctie is geen garantie voor het krijgen van een volledig gezonde baby. Vraagstelster lijkt dat te denken....
Erna55
7 jaar geleden
Daarom: andere afwijkingen zijn niet altijd aantoonbaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb de indruk dat vragsteller het omgekeerde bedoelt ; dat als de uitslag negatief is, het kindje TOCH "per ongeluk:" gezond kan zijn omdat de test fout was. Dat lijkt me uitgesloten.
De vruchtwaterpunctie is volledig betrouwbaar, dat wil zeggen : voor de afwijkingen waarop ze zoeken.

Naast die afwijkingen kan er natuurlijk ook nog een hoop anders "mis" zijn met een kindje, dat die test niet aantoont of waar met die test niet naar wordt gezocht. Vergelijk het maar met een bloedtest waarin je naar bepaalde stoffen zoekt ; de stoffen waar je NIET naar zoekt, "springen" er niet vanzelf uit. En ook tijdens en vlak na de bevalling kunnen er complicaties optreden die blijvende gevolgen hebben.

Je kunt dus na een vruchtwaterpunctie bepaalde aandoeningen uitsluiten ( afwijkingen van de chromosomen, neurale-buisdefecten , een aantal stofwisselingsziekten en een aantal DNA_afwijkingen. Maar het negatief zijn van al die uitslagen geven GEEN "garantie" op een gezond kind. Maar de kans is natuurlijk wel een heel stuk groter.

Uiteindelijk heb je natuurlijk zelfs bij een gezond geboren kind niet de garantie dat dat zijn hele leven zo blijft. Het leven is niet "maakbaar".

Toegevoegd na 1 minuut:
De test geeft GEEN valse uitslagen. Dus als uit de test blijkt dat een kind een chromosoom- of neurale afwijking heeft, bijvoorbeeld, wordt het niet ineens toch plotseling kerngezond geboren.

Dat is anders met minder nauwkeurige testen als echo's of een triple-test, die vooral een KANS aangeven op een afwijking, maar zelfs een hele grote kans is geen garantie. Die onderzoeken zijn vaak eerder aanleiding om nader gedegen onderzoek - zoals een vruchtwaterpunctie - te doen.