Zijn er alternatieven voor Rhogam?

Een RH negatieve moeder krijgt standaard een Rhogam-spuit als de baby RH positief is (binnen 48u na bevalling). Zijn hier alternatieven voor?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (1)

RhoGAM of Anti-D wordt ingespoten bij rhesus-negatieve vrouwen die bevallen zijn van een rhesus-positief kind. De kans bestaat namelijk dat er , hoe miniem ook, een hoeveelheid bloed van het kind vermengd raakt met dat van de moeder, waarna de moeder antistoffen gaat aanmaken.

Deze kunnen voor haar en voor de baby geen enkel kwaad ; het wordt pas een probleem bij een eventuele volgende baby. Als deze OOK rhesus-positief is, kan hij al in de baarmoeder geconfronteerd worden met deze afweerstoffen, waardoor zijn bloedcellen worden afgebroken en hij zeer ernstige bloedarmoede kan krijgen, met zelfs dodelijke gevolgen.

Zowel bij de bevalling als reeds rond de 28e week van de zwangerschap wordt voor de zekerheid anti-D gegeven. Ook na een miskraam, een abortus of een ongeval waarbij ook maar het minste risico bestaat, wordt anti-D toegediend. Het is namelijk een verder volstrekt onschuldig middel, dat heel veel leed en ellende kan voorkomen. Sinds we dit doen, zien we eigenlijk vrijwel geen rhesusbabies meer bij moeders die normale zwangerschapszorg hebben gehad.

De stof wordt gewonnen uit bloed, dus er is een - zij het in Nederland uiterst miniem - risico op besmetting met iets dat in het donorbloed zit. Dit risico is echter statistisch te verwaarlozen, terwijl de risico's bij een tweede rhesus-positief kind aanmerkelijk zijn.

Alternatieven voor deze antistof zijn er eigenlijk niet ; hooguit zijn er verschillende merken dan die jij noemt, maar de werkzame stof is in alle gelijk. Je kunt het weigeren te gebruiken (op religieuze gronden bijvoorbeeld) maar dan neem je dus wel een groot risico, zeker als je op diezelfde gronden de vele noodzakelijke bloedtransfusies voor je kind ook weigert.