Kan sperma van slechte kwaliteit de gezondheid van een baby schaden?

Ik bedoen slechte kwaliteit, bijvoorbeeld door actief rookgedrag. Mijn vriendje wil niet stoppen met roken en ik ben bang want ik wil slimme gezinde mooie kinderen. Gelieve over de ontwikkeling van de hersenen uit te leggen en ook natuurlijk de rest.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jouw vriendje is niet slim om te roken, dus als dat erfelijk is, worden je kinderen ook niet slim
SimonV
9 jaar geleden
Het is niet schadelijk voor de baby, wel voor de kans op een bevruchting: Door roken krijg je:
•Minder spermacellen in het sperma. Sommige stoffen in de rook van sigaretten komen helemaal tot in de zaadbal, waar de spermacellen worden gemaakt. Hier verstoren ze het proces van de productie van de spermacel, waardoor er minder spermacellen worden gemaakt.
•Vergroting van het aantal witte bloedcellen in het sperma. Dit is te wijten aan de nicotine. De witte bloedcellen zitten de spermacellen in de weg waardoor de spermacellen de eicel moeilijker kunnen bevruchten.
•Vermindering van de kwaliteit van het sperma. Dit is vooral te zien bij zware rokers. Dit kan het gevolg zijn van de verminderde hoeveelheid van het hormoon testosteron in het bloed bij rokers. Testosteron is een van de hormonen, die er voor zorgt dat de productie van spermacellen optimaal verloopt en dat de spermacellen in een goede staat verkeren als ze nodig zijn voor een bevruchting.
•Impotentie. Onderzoek heeft uitgewezen dat een van de gevolgen van roken, het dichtslibben van aderen (artherosclerosis) is. Als dit in de hersenen of het hart gebeurt, levert dit een levensbedreigende situatie op. Als dit in de bloedvaten van de penis gebeurt, zal de man er niet meteen aan overlijden, maar kan de man wel impotent worden.
•Schade aan het genetisch materiaal van de spermacel. Dit zorgt ervoor dat de kans op succesvolle bevruchting afneemt. Er zijn echter nog geen specifieke aangeboren afwijkingen die alleen aan roken kunnen worden toegeschreven. http://www.jellinek.nl/informatie-over-alcohol-drugs/tabak/tabak-seks-en-zwangerschap/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@SimonV:
Dat laatste punt zou ik anders lezen.
Dat er geen specieke afwijking alleen aan roken toe gewezen kan worden, zegt niet dat de kans op een afwijking in het algemeen niet hoger kan worden. Het impliceert volgens mij zelfs dat die kans wel groter wordt.

Het beste antwoord

Ja, dat kan. Sigarettenrook is mutagaan = beschadigt DNA. Dus ook het DNA in zaadcellen.