Is het verplicht om tijdens je zwangerschap bloed te laten prikken?

Graag had ik even geweten of wel bloed moet laten trekken bij je zwangerschap?
Ik kan namelijk niet tegen naalden, ik val niet flauw.
Maar alles begint te draaien, ik word misselijk, begin te zweten en ben dan lijkbleek.
Het is namelijk al 10 jaar geleden dat ik bloed heb laten trekken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Inderdaad, ze kunnen je ws niets verplichten. Maar als je weet waarom ze prikken, wil je je echt over deze angst heen zetten, het is nl van groot belang voor de gezondheid van je baby en jezelf, zie bronnen!

Een aantal redenen waarom ze prikken:
- controleren op bloedarmoede
- controleren op Rhesusfactor
- controleren op anti-stoffen (stel dat je die hebt, dan zou je kind in de buik bloedarmoede kunnen krijgen, wat in het uieterste geval ernstige gevolgen kan hebben)

Als je je laat prikken, zeg dan gewoon dat je het eng vindt. Laat diegene zijn ding doen, kijk er gewoon niet naar en begin een onzinverhaal tegen diegene te kletsen zodat je wat afleiding hebt. En elke keer dat je bent geweest, denk je, het stelt ook eigenlijk niets voor!

Succes en gewoon doen!
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, je moet echt wel bloed laten prikken. Dat is niet alleen in jouw eigen belang, maar vooral ook in dat van de baby!
Leg ze maar uit dat je er niet tegen kunt, dan hebben ze vast wel trucjes waardoor het niet meer zo erg voor je is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet niets, het is je vrije keuze om bloed te laten prikken.
Dus je antwoord is nee, maar. Er is altijd een maar.
Het is wel raadszaam, om de instructies van de dokter te volgen, voor eigen belang en dat van het ongeboren kind. Het is dus beste om je eigen over deze angst te zetten.
Als het mis gaat doordat men geen bloed mocht nemen dan zou het wel eens kunnen dat je veel meer prikken gaat krijgen dan je lief is
Robby Bb