Waaruit (wat voor materiaal) bestaat de 'staart' van een zaadcel?

Het beeld dat ik krijg als je een ander type cel omschrijft is er een van een rond(achtig) object met een vrij vaste vorm. De zaadcel moet zich uiteraard kunnen voortbewegen, maar waar is dan die staart van gemaakt, hoe wordt die bewogen (m.a.w. waar komt de energie vandaan, is er sprake van spieren of een soortgelijke constructie)?

Aanvulling: Bedankt voor de antwoorden tot nu toe. Ik denk dat ik de vraag wellicht iets bij zou willen stellen, maar het kan ook nog zijn dat ik daar een nieuwe vraag van maak.

Inhoudelijke aanvulling: Omdat ik mede door de gegeven antwoorden beter wist hoe te zoeken heb ik nu gevonden dat een stof genaamd: Adenosinetrifosfaat, ook wel ATP, de brandstof is van de cellen, ook lees ik dat de daadwerkelijke 'motor' dus het onderdeel dat de chemisch opgeslagen energie in de ATP omzet in mechanische energie nog niet geïdentificeerd is.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Het hoofdbestanddeel van het sperma (ejaculaat) is de zaadvloeistof. Deze bestaat voor 20% uit de afscheiding uit de voorstanderklier (prostata) en voor 80% uit de secreten van de zaadblaasjes (vesiculae seminales).

Het secreet van de voorstanderklier is dun vloeibaar en licht alkalisch. Het beschermt de zaadcellen (spermia) tegen het zure milieu in de schede en bevordert de beweeglijkheid van de zaadcellen.

Na het korte halsstuk volgt het middelste deel, waarin een centrale spoeldraad door spiraaldraden (mitochondriën) omgeven wordt. Deze geven de zweepstaart, respectievelijk het daarop volgende staartstuk, de energie om zich voort te bewegen.
De zaadcel kan zich met een snelheid van 3-4 mm per minuut zelfstandig voortbewegen, met behulp van de zweepstaart ervan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is een nogal ingewikkelde eiwit structuur. De bewegingen worden opgewekt met een soort moleculaire motor. Microbiologen en biochemici kunnen meer vertellen over de exacte werking hiervan maar in ieder geval zijn het ontzettend energie efficiënte systemen. Je vind het concept ook terug bij veel bacterie soorten en eencellige diertjes.