Hoe groot is de kans dat ik een tweeling krijg?

Mijn opa is van een tweeling ik weet alleen niet of hij van een 1eiige is of 2 eiig en mijn moeder heeft een tweeling gekregen en deze zijn wel 1eiig heb ik dan de kans dat ik ook een tweeling krijg? Ik heb nl al een Zoontje van bijna 3

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben 23 dus nog niet zo heel oud ;-)

Antwoorden (1)

Iedereen heeft de kans op een tweeling. De kans op een één-eiige is bij iedereen gelijk en niet erfelijk. De kans op een twee-eiige is wel erfelijk maar gezien het feit dat niet duidelijk is of je opa één of twee-eiig is kan daar geen antwoord op gegeven worden. Het feit dat een vrouw meer dan één eitje krijgt bij een eisprong is overerfelijk maar of jij dat gen ook nog hebt gekregen is niet te zeggen.

De kans op een tweeling is ongeveer 1 op 80 bij iedereen.

Toegevoegd na 20 seconden:
Oja, en hoe ouder je bent tijdens je zwangerschap hoe meer kans op een tweeling.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij beantwoord je alsof de vrager een vrouw is. Klopt dat?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uh ja, kan ook dat het een man is. Volgens Viridafilus (of zoiets) kan er ook een erfelijke component zijn als het om de man als vader is maar nogmaals: we weten niet of opa van een één of tweeéiige tweeling is.