Extra foliumzuur slikken of niet?

Ik slik dagelijks een orthomoleculaire multivitamine. Daarin zit 600 ug foliumzuur. Als zwanger ben moet ik dan nog extra slikken of is dit voldoende? Ben nog niet naar een arts of verloskundige geweest. Ben ook nog niet zwanger.

Graag geen reacties 'baat t niet dan schaad niet.'

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Bij een gezond afwisselend eetpatroon zijn vitaminepreparaten geheel overbodig. Ik zou dus maar eens goed overwegen of je die nu wel echt nodig hebt. Voor volwassenen wordt 300 mg gram foliumzuur per dag geadviseerd, echter bij vrouwen die zwanger zijn of willen worden is dat 1000 mg. Dit wil niet zeggen dat je tekort komt, overleg dit even met je huisarts. Het kan zo zijn dat je met je voeding voldoende binnenkrijgt en daarbij het vitaminepreparaat aanvult tot het aantal wat je nodig hebt tijdens en voor de zwangerschap. Ik zou je adviseren te stoppen met die dagelijkse vitaminepil en je voedingspatroon eens onder de loep te nemen, maar als je zwanger bent of wil worden te starten met foliumzuur dat daarvoor geadviseerd wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Het is erg moeilijk een voedselpakket samen te stellen dat voldoende folaat bevat. Zelfs een volledig volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum samengesteld voedselpakket bevat nog minder dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van dit vitamine.[9] Mede om de foliumzuurinname te bevorderen wordt tegenwoordig aangeraden dagelijks 200 gram groente en twee stuks fruit te nuttigen. Dit is ongeveer twee keer zo veel als de gemiddelde Nederlander daadwerkelijk blijkt in te nemen. Van de jongvolwassenen kwam in een onderzoek onder 750 proefpersonen zelfs niemand aan 200 gram groente per dag en slechts 7% at twee stuks fruit per dag.[10] Zelfs wanneer de groente- en fruitinname verdubbeld zou worden, zou 33% van de volwassenen nog niet aan de 200 µg (microgram) folaat per dag komen.[11]"
http://nl.wikipedia.org/wiki/Foliumzuur
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar heb je gelijk in Jack, maar een multivitamine is in de meeste gevallen totaal overbodig. Je kunt eventuele tekorten laten onderzoeken bij je huisarts, die kan je adviseren wat je eraan moet doen, bij eventuele tekorten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is een verschil tussen een tekort en een optimale hoeveelheid.
In het geval van foliumzuur zou 300 mg normaal gesproken optimaal zijn. En dat is bijna onmogelijk met de schijf van 5.
Een tekort volgens de richtlijnen van de huisarts komt pas na vele jaren daar ver onder te zitten. Dat geldt ook voor verschillende B varianten, magnesium, enzovoorts. Ik ben trouwens niet (meer) voor supplementen, maar dat geldt pas als je zeer goede voeding neemt.
Meer dan 99% kan volgens mij baat hebben bij goeie multi's.