Waarom is het "schadelijk" voor het kind als je op latere leeftijd zwanger wil worden?

Waarom heb je dan meer kans op syndroom enz. En ik heb nog een vraag: op welke leeftijd is het het gezondst om een kind te krijgen. 20-25-30 enz?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Daar is niks mis mee, alleen zwanger worden is lastiger. Wanneer je 25 bent neemt je vruchtbaarheid af. Maar schadelijk voor het kind is het niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een zwangerschap hoeft niet per definitie schadelijk te zijn voor moeder en kind, maar het risico is op complicaties bij zowel moeder als kind is wel een stuk groter dan wanneer een zwangerschap op jongere leeftijd is, plus dat er een grotere kans is op het syndroom van down etcetera. Ik denk dat je "schadelijk" in de vraag dan ook moet opvatten als meer risicovol in plaats van het letterlijke schadelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat je vruchtbaarheid vooral afneemt vanaf je 30ste...
Als vrouw maak je geen nieuwe eitjes aan. De eitjes heb je dus al en deze worden ouder. Aangezien de eitjes ouder worden gaat de kwaliteit achteruit en daarom is er een grotere kans dat er iets mis kan gaan.

Toegevoegd na 5 minuten:
Overigens maakt het voor mannen niet uit omdat zij altijd nieuwe zaadcellen aanmaken.
De optimale leeftijd om kinderen te krijgen verschild per vrouw maa meestal word het vanaf ongeveer 40 (als je altijd gezond hebt geleeft. niet rokeb, drinken etc.) tricky. maar zelfs dan kun je gewoon gezonde kinderen krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De leeftijd van mannen speelt zeker ook een rol. Zie: http://plazilla.com/mannen-kunnen-inderdaad-tot-op-hoge-leeftijd-vader-worden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké, andere bron: http://www.menshealth.nl/Artikelen/Houd-sperma-gezond
Volgens deskundigen is 30 jaar de ideale leeftijd voor eerste kind.
Steeds meer Nederlandse vrouwen krijgen hun eerste kind tussen hun 25 en 35. Een goede evolutie, zo stelt het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde , dat de ideale leeftijd voor een eerste zwangerschap op 30 legt.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GUM1TVJCL

Hierbij worden dus ook allerlei maatschappelijke factoren betrokken.

Maar puur lichamelijk gezien is het beter om voor je vijfentwintigste aan kinderen te beginnen, omdat je tussen de twintig en de vijfentwintig het meest vruchtbaar bent.
Na je 35e neemt je vruchtbaarheid steeds sneller af (op je 35e ben je nog maar half zo vruchtbaar als op je 20e).
Grotere kans op aandoeningen bij de baby, zoals het syndroom van Down (op je 36e een kans van 1: 215)

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zwangerschap/108292-wat-is-de-beste-leeftijd-om-zwanger-te-worden.html

Niet alleen gaat de kwaliteit van de eicellen achteruit.
Ook de kans op een goede innesteling in de baarmoeder verlaagd bij oudere leeftijd door enerzijds de kwaliteit van de eicel en anderzijds de baarmoeder.

Om goed baarmoederslijm te hebben is een goede bloedtoevoer en een goede hormonenproducten van de eierstokken nodig. De productiviteit van de eierstokken is evenredig met het nog aanwezige eicellen. Op later leeftijd zijn hun aantallen lager door afsterven of ovulaties. Men zal dus voor een zwangerschap bij vrouwen rond de periode van de menopauze, hoge dosissen oestrogeen en progesteron moeten toedienen.