Baby niet verzekerd met moeder?

Goedendag mijn dochter is 21-12-2012 geboren maar we hebben haar niet aangegeven bij cz omdat we per 1-1-13 bij fbto verzekerd zijn nu hebben we een rekening van het ziekenhuis gehad en door gestuurd naar cz en die zegt dat ze niet vergoeden omdat de baby niet ingeschreven is bij hun.

wat kan ik nu het beste doen ik neem aan dat die kleine toch wettelijk verplicht is om verzekerd te zien of zie ik dat nou verkeerd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
ronron1212
10 jaar geleden
is de rekening over 2012?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, het is wettelijk verplicht om verzekerd te zijn.
Dus had jij daar voor moeten zorgen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oei wat fout! Als de baby wat zou hebben voor 1 januari was je daarvoor niet verzekerd. Wat dom om je kind niet in te schrijven terwijl het gewoon gratis is. De vraag is nu of je je kind wel bij fbto hebt ingeschreven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou ja dat is dus al gebeurd! Hoe moeten ze nu de rekening vergoeden van een niet bestaand persoon?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat je nu kan doen is de rekening betalen..thats it. Meer niet.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Imtich even een vraag, om wat voor rekening gaat het?
Een rekening van het ziekenhuis voor de bevalling?
Dan ben jij het toch die onder behandeling is? Jij bent toch degene die gaat bevallen, niet het kind. Ik vind het niet zo raar dat je in die 10 dagen dat het jaar nog duurde niet bezig geweest bent met de verzekering, genoeg aan je hoofd lijkt me. Ik zou kijken of ik het daarop kon gooien. Dat je het niet eens bent met de rekening omdat jij in behandeling was en niet je kindje.

Antwoorden (2)

Je bent inderdaad verplicht je kind te verzekeren, maar dat heb jij dus (onbewust) niet gedaan. Je bent verplicht om binnen 4 maanden na de geboorte je kind aan te melden voor een zorgverzekering, als je dat later doet is er in principe geen dekking met terugwerkende kracht.

Omdat de dekking bij fbto pas 1/1/2013 in is gegaan, had je voor de periode daarvoor je kindje dus bij CZ aan moeten melden.

De Ombudsman meldt het volgende over geschillen met een zorgverzekeraar:

Als u een meningsverschil met uw zorgverzekeraar heeft, dan moet u dit geschil eerst met uw zorgverzekeraar bespreken. Heeft dit voor u geen positief resultaat? Dan kunt u schriftelijk een heroverweging van het besluit (tot vergoeding) van de zorgverzekeraar vragen. Blijft de verzekeraar bij zijn besluit dat deze u geen vergoeding uitkeert, dan kunt u óf naar de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen óf naar de burgerlijke rechter. Meld uw klacht bij De Ombudsman via het Klachtenportaal.

Om uw klacht zelf op te lossen kunt u gebruik maken van ons Stappenplan klacht zorgverzekeraar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je schrijft dat je je kind NIET hebt ingeschreven bij CZ, en dat jullie WEL staan ingeschreven bij FBTO.

MAAR DE KLEINE DUIDELIJK NIET. Niet bij CZ en niet bij FBTO.

Waarom een rekening sturen naar CZ, als je wéét dat jullie / de kleine daar niet meer staan / staat ingeschreven?

Ten tweede, ten tijde van het wisselen van verzekeraar hadden jullie je kind ook moeten meeverzekeren bij FBTO, omdat die kleine toen al GEBOREN was. En je wist dat je een kleine kreeg, uiteraard. En in die 9 dagen had het makkelijk gekund.

Wat je het beste nu kan doen, is je kind ALSNOG inschrijven bij FBTO, en daarna alsnog het bedrag vergoed zien te krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat het om een rekening van het ziekenhuis gaat van rond de bevalling. Die kan dus naar geen enkele verzekeraar!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helaas, dan zal ze hem zelf moeten betalen. Dat is een logisch gevolg van het niet verzekerd zijn.
Ik kan trouwens uit de tekst halen dat het kind vanaf 1-1-2013 wel is verzekerd bij FBTO, maar dat gaat natuurlijk niet op voor dingen die voor die datum plaatsvonden. (Jammer van de vele HOOFDLETTERS die je gebruikt, erg denigrerend.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nee, dat klopt dat die naar geen enkele verzekeraar gaat, maar het is en blijft wel dom om je kind niet te verzekeren of die mee te nemen naar de nieuwe verzekeraar! Ze of hij kan nog altijd uitzoeken op de site of het alsnog kan, of gewoon even bellen naar fbto, tenminste, da's wat ik zou oden. EN ACH JA, OF HET NOU IN HOOFDLETTERS STAAT, of in allemaal kleine letters...... het is zowiezo stom om je kind niet te verzekeren of het te "vergeten"... dat vind ik nou denigrerend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat vind jij denigrerend..? Ik snap het niet helemaal en jij zelf ook niet geloof ik.
Ik ben het met je eens dat het stom is, maar dit is goeievraag, niet 'doe-alsof-je-mijn-moeder-bent'. Met hoofdletters typen heeft geen enkele meerwaarde aan je antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien komt het nog goed met die vier maanden die je blijkbaar de tijd hebt? Daar zijn we wel voorbij maar als je je beroept op je eigen domheid heb je nog een kans....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verzekeraars en coulant zijn met dit soort zaken?? Ik betwijfel het ten zeerste.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
C4th, je hebt vier maanden de tijd las ik hierboven om je baby in te schrijven, ze kunnen bewijzen wanneer de baby is geboren en ze zouden zich kunnen beroepen op vergeten ivm de nieuwe verzekering... en dan maar hopen.... Ze hadden de baby dus een maand geleden nog door kunnen geven aan de oude verzekering.