Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er bij een stuitbevalling in het ziekenhuis altijd een gynaecoloog aanwezig?

Ik heb vandaag te horen gekregen dat mijn kindje in stuitligging ligt, en de versie (draaien van buitenaf) is niet gelukt. Nu heb ik gekozen voor een stuitbevalling in het ziekenhuis.
Is hier altijd een gynaecoloog bij aanwezig? Of komt die alleen als er iets mis is tijdens de bevalling?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
760

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Je kunt nog met verloskundige bevallen (maar misschien bedoel je dat) en dan is er altijd een assistent gynaecoloog aanwezig (iemand die al dokter is en leert voor gynaecoloog) en als het geen opleidingsziekenhuis is is er een gynaecoloog aanwezig.

Maar bij hele kleine ziekenhuizen moeten ze de gyneacoloog uit bed bellen (vaak wel in het ziekenhuis) of zelfs van thuis bellen als dat dicht in de buurt is.

Als je niet met verloskundige bevalt zal er dus minstens een arts-assistent aanwezig zijn en een gynaecoloog die rondloopt of die ze kunnen bellen als dat nodig is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus tijdens de ontsluitingsfase zal er geen gynaecoloog komen kijken als dat niet nodig is maar je wordt natuurlijk wel op alle manieren in de gaten gehouden en je kindje ook. Pas als dat nodig is roepen ze de gynaecoloog.

Ik ben zelf zo bevallen en na 3 kwartier persen werd het alsnog een keizersnede, de arts assistent (de assistent gynaecoloog tikte ik niet maar ik bedoel de arts assistent gynaecologie) kwam wel regelmatig las maar bij de bevalling was er wel een gynaecoloog aanwezig en toen gingen we dus naar de OK.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding