Een foetes heeft haren op het ongeboren lichaam, dit trekt weg voor of net na de geboorte, welke functie heeft dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Het haar en de nagels vormen, samen met de huid en talg- en zweetklieren, het beschermend omhulsel van het lichaam. Overal op het lichaamsoppervlak bevindt zich haar, behalve op onder meer de handpalmen, voetzolen en lippen.

De ontwikkeling van het haar begint in de vroege foetale periode, die loopt van de negende tot en met de twaalfde week na de bevruchting. Pas vanaf ongeveer de 23ste week is het haar echter goed herkenbaar.

Het haar groeit door de opperhuid heen en komt ongeveer in de twaalfde week tevoorschijn. Haar is meestal in eerste instantie te zien op de wenkbrauwen en bovenlip. Dit haar wordt lanugo (wolhaar) genoemd. Het is fijn en kleurloos haar, dat in de zeventiende tot en met twintigste week in een grote hoeveelheid groeit. Het zorgt er mede voor dat de vernix caseosa, een witte en vettige stof, goed blijft liggen op de huid van de foetus. De vernix caseosa verdwijnt meestal tijdens of kort na de geboorte.

Een aantal weken voor de geboorte wordt het pigment melanine, dat door de melanocyten is geproduceerd, overgebracht naar de cellen van de groeizone, waardoor het haar zijn kleur krijgt. Bovendien wordt een bundeltje spiervezels (musculi arrectores pilorum) gevormd, dat aan de haarwortel wordt bevestigd. Bij blootstelling aan kou en emotionele stress (bijvoorbeeld angst) trekken deze spieren samen, zodat de haren op het huidoppervlak verder overeind gaan staan, met kippenvel als gevolg.

Tegen de geboorte is de ontwikkeling van het haar en de nagels bijna voltooid. Het lanugohaar valt bij of kort na de geboorte meestal uit, waarna het wordt vervangen door stugger haar.
Amadea
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Je hebt een minnaar Amadea. En ze hebben nog lef ook om erbij te zeggen waarom. + van mij
Een foetus maakt verschillende stadia door die lijken op primitief leven. De ontwikkeling lijkt op de evolutie maar dan in negen maanden in plaats van miljoenen jaren. Een foetus heeft in het begin zelfs kieuwbogen. Een leek kan zelfs het onderscheid tussen bijvoorbeeld een kippenembryo en een mensen embryo niet gemakkelijk zien. Naar gelang de ontwikkeling vordert worden de verschillen steeds duidelijker. Het behaarde stadium is ook een ontwikkelingsstadium dat de mens heeft doorgemaakt. Waarschijnlijk kwamen de baby's 20.000 jaar gelden meer behaard dan nu ter wereld.