Kan de huisarts na 2 dagen al zien of je zwanger bent of niet ?

Gister hebben mijn vriend en ik sex gehad zonder bescherming en hij is in mij klaar gekomen. Nu heb ik vandaag heel erg last van mijn blaas, moet om de 5 minuten naar de toilet maar het lukt niet om te plassen en het doet best wel pijn zeg maar. Ik heb een bakje met urine naar de huisarts gebracht om te kijken of ik blaas ontsteking heb en vraag me nu af of ze ook zouden kunnen zien dat mijn vriend en ik het gister onveilig gedaan hebben. En of ik eventueel zwanger zou kunnen zijn en ze dit nu al zouden kunnen zien. Is dit mogelijk ? of kan een eitje zich niet zo snel nestelen ? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
22.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan toch zijn dat ze juist WEL zwanger wilde worden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of gewoon dat ze zich afvraagt of de uitslag van het onderzoek beinvloed wordt door de vruchtjes van de man die tot 4 dagen na de seks nog onderweg zijn naar de baarmoeder? Ik zou me zo voor kunnen stellen dat er tijdens het onderzoek naar blaasontsteking ineens ontdekt wordt dat er HcG in je urine wordt gevonden. Ik kan me voorstellen dat vraagsteller zich dus afvraagt of ze een zwangerschapstest moet kopen of dat ze bij toeval ook op deze manier kan horen of ze zwanger is. In de vraag wordt niet gevraagd "Oh jee, kan de huisarts mijn ouders inschakelen omdat ik minderjarig ben en ik zo stom ben geweest onveilige seks te hebben?"

Antwoorden (4)

Nee, een eitje is na 2 dagen nog niet ingenesteld. Dat duurt 4-7 dagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar zouden ze wel kunnen zien dat we überhaupt onveilige seks hebben gehad ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom maak je je daar zo druk over?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet aan je urine.
Wel als je een soa hebt opgelopen of als ze een uitstrijkje maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je wilt toch zwanger worden?
Anders had je niet onveilig seks gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou kunnen dat er wat eiwit in de urine zit (van residu van sperma tijdens het plassen), maar dat is in de regel niet alarmerend en vrij normaal. Overigens kan dat ook van jezelf afkomstig zijn, dus het is niet meteen alszodanig te herkennen.
Nee, de dokter ziet het niet.
Kristal
12 jaar geleden
Momo ;-)
Je zult worden getest op ontstekingen. Bij de urine duid dat dus op blaasontsteking. In de regel krijg je geen ontsteking door een zwangerschap, en al helemaal niet na 1 dag.
De huisarts kan dit wel voor je nakijken, door een hormoon onderzoek. Je hormoonhuishouding veranderd direct na bevruchting. Dit is overigens wel moeilijk, en daarom kun je beter een paar dagen wachten, tot de hormonen duidelijker zichtbaar zijn. Dat laatste zal de huisarts ook mededelen.
Je kunt na ongeveer 6 dagen ook zelf een zwangerschapstest uitvoeren. Deze kun je vinden bij alle drogisterijen. Er is overigens geen verschil in kwaliteit tussen hele dure, of goedkopere testen. (de clearblue werkt niet ter indicatie van het aantal dagen dat je zwanger bent. Wel dát je zwanger bent.)

Toegevoegd na 1 uur:
Aanvulling van Martine74: Pas na de innesteling maakt je lichaam voldoende zwangerschapshormoon aan om te meten of je zwanger bent.
Het is niet mogelijk om dat direct te zien. Het hormoon moet door je lichaam aangemaakt worden en is dus niet meteen aanwezig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. En zelfs ALS er iets te meten, te zien of waar te nemen was, is in die fase de kans dat het niet 'pakt' (geen goede zwangerschap wordt) nog over de 80 %. Gewoon afwachten dus ; op de eerste dag van je volgende (verwachtte) menstruatie is nog vroeg genoeg, en zelfs ook nog aan de vroege kant om echt zekerheid te krijgen.

Pas rond de tijd van de innesteling (na ca. 14 dagen) wordt er voldoende HCG (zwangerschapshormoon) aangemaakt om in je urine te kunnen meten. Maar dat is een heel andere test an die voor blaasontsteking, dus zonder er naar op zoek te gaan ziet de huisarts al zeker niks.

Maar als je toch bij de dokter bent ; vermoedelijk ben je nog net op tijd voor een morning-afterpil of -spiraal. Dat lijkt me in dit geval niet onverstandig. En bespreek meteen even met hem wat goede voorbehoedsmiddelen zijn en hoe je ze moet gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is geen aanvulling op jouw verkeerde antwoord, dit is gewoon een compleet nieuw antwoord.
Wel een + waard maar dat kan ik niet op de iphone.
Kristal
12 jaar geleden
+1 !
Als je urine getest wordt op blaasontsteking, wordt ie niet getest op zwangerschap tenzij je dat aangeeft - los daarvan kun je dat nu nog niet zien. Wel tijd om te bedenken of je eventueel zwanger wilt zijn of niet, bij zowel ja als nee dit met je huisarts bespreken: voor de morningafterpil en verdere anticonceptie, dan wel aangepaste antibiotica tegen een eventuele blaasontsteking en foliumzuur voor de zwangerschap.
Wat je beschrijft klinkt als een geïrriteerde blaas, dat kan een ontsteking zijn of niet meer dan irritatie.
Zorg dat je na seks altijd gaat plassen, en zodra je irritatie voelt, drink dan wat extra, zodat je elke keer als je aandrang hebt, ook echt wat te plassen hebt - dat is minder pijnlijk.