Kan ik kraamhulp ontvangen op de camping?

Wegens omstandigheden gaan wij tijdelijk op een camping wonen en ik ben momenteel 5 maanden zwanger. Ik ben uitgerekend op 19 augustus en heb me al aangemeld voor kraamhulp bij Zuidzorg. Is het mogelijk om de kraamhulp naar onze caravan te laten komen? Ik zou anders niet weten hoe ik het zou moeten regelen.

Toegevoegd na 12 uur:
Het is een stacaravan met badkamer, 2 slaapkamers, keuken etc. etc. voorzien van stroom warm/koud water en gas.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je dat alleen moet doen als je ook stromend water hebt (liefst warm) in de caravan. Anders niet. Anders zou ik inderdaad zo'n kraamzorghotel zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het verblijf in een kraamhotel word grotendeels door de ziektekostenverzekeraar vergoedt.
net als bij thuiskraamzorg bestaat er wel een eigen bijdrage per dag (bij ons 32 euro), maar als je aanvullend verzekerd bent, wordt dit soms ook nog helemaal vergoedt.
de kraamzorgorganisaie waar ik voor werk , heeft zelf twee kraamhotels en daar wordt per dag ook nog een eigen bijdrage gevraagd van 22 euro voor ontbijt, verbandmiddelen, internet, ed.
als je krap woont, is dit zeker een aanrader!
je wordt er heerlijk in de watten gelegd, hebt alles bij de hand en 24 uur per dag zorg!

Het beste antwoord

Ja dat kan. Ik heb ook kraamhulp in een caravan gehad en dat ging prima. Ik heb er geen vragen over gehad of klachten dat ze niet wilden of konden komen. Als jouw baby in de caravan past, past de kraamhulp er ook wel in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een nieuwe moeder heeft recht op kraamzorg, maar op een camping wordt het wel lastig, tenzij de caravan groot genoeg is. Het adres waar de kraamzorg geleverd moet worden is niet zo belangrijk alswel de mogelijkheden om die hulp ook daadwerkelijk te leveren. Als jullie caravan erg klein is en er geen ruimte is om je kindje in bad te doen en om jou te verzorgen (ook niet geheel onbelangrijk) zou dat een reden kunnen zijn om jullie te vragen tijdelijk ergens anders te gaan wonen, maar als dat geen optie is lijkt mij het krijgen van kraamhulp op de camping geen al te groot probleem. Wel apart, dat dan weer wel.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt je natuurlijk afvragen of het wel zo verstandig is om met een pasgeborene in een caravan te bivakkeren. Als de zon schijnt wordt het vaak veel te warm binnenshuis en als je baby 's nachts huilt, en dat gaat zeker gebeuren, zullen de andere campinggasten niet erg blij zijn met je.

Toegevoegd na 13 uur:
Na je toevoeging lijkt het mij geen probleem om kraamhulp te krijgen op de camping. Alles is tenslotte aanwezig in jullie tijdelijke huisje.
Geniet ervan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt een beetje van de omstandigheden in de caravan af, kan het bed omhoog op klossen bv is er warm water?
Neem contact met de kraamzorg en leg daar je vraag voor, er zal waarschijnlijk iemand komen kijken in de caravan of die voldoet aan de eisen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kan ook op zoek naar een zgn kraamhotel daar kan je ook je kraamtijd doorbrengen, in jouw geval wel een goede oplossing.

Toegevoegd na 8 minuten:
Vraag wel even na hoe de eventuele vergoeding van je zorgverzekeraar geregeld is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn jongste is alweer 14 jaar terug geboren, wist niet of dat nog zo was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt niet, 14 jaar geleden kwam hier al niemand meer langs maar misschien dat ze dat in dit geval wel willen doen. Tjonge, ik moet er werkelijk waar niet aan denken om gecontroleerd te worden of je alles wel op orde hebt voor de baby, wat verschrikkelijk zeg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zal je verbazen over de situaties waar kraamhulpen ooit terecht komen, dan is zo'n controle niet zo vreemd meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is dus overal verschillend, zo te horen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, maar bij iedereen langs gaan vind ik nogal vreemd. Als het toen (13 jaar geleden) bij mij al niet was vraag ik me af waar ze nu nog bij iedereen langs komen. Waarschijnlijk alleen als ze problemen verwachten want waar moet je nu tegenwoordig nog naar kijken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet iedereen is goed voorbereid op een bevalling en kraamtijd en nogmaals het gaat ook om de arbowet, zo hoorde ik van een vriendin dat er op de boven verdieping een stofzuiger moet staan, er wordt gekeken of er warm water is op de verdieping waar moeder en kind verblijven, of het bed omhoog is/kan enz. Dingen die wel logisch klinken, maar die dat het echt niet voor iedereen zijn. Het zal per kraamzorg centrum verschillen blijkbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gaan er werkelijk mensen controleren of er boven een stofzuiger staat? En dan staat er beneden geen één.... wat dan? Warm water waar moeder en kind verblijven? Wat is er mis met een badje beneden als dat een probleem is? Kom op zeg, is dit werkelijk waar nog zo in 2012? Wat een geldverspilling. Voor alles is een oplossing en tegenwoordig heb je kans dat de kraamhulp 2 uur langs komt en dan doen ze ook amper nog wat aan stofzuigen. Overigens wel grappig: ik had zo'n kleine kraamhulp dat ze juist geen bed op klossen wilde!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals ik al een aantal keren heb aangegeven heeft dit te maken met de arbowet, als de kraamhulp door jaar rug gaat met het verslepen van de stofzuiger naar boven is er een probleem voor de werkgever, die is.verantwoordelijk voor goede werk omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kom eens met een arbolinkje dan want dan zou je dus iedereen waar kraamhulp of thuishulp komt moeten verplichten op ELKE verdieping een stofzuiger te hebben en sinds wanneer is het versjouwen van een stofzuiger een trap op een risico? En dan nog: als je een maand of 2 vantevoren komt controleren en je zegt dat de stofzuiger boven moet staan mag die zwangere vrouw dus 2 mnd lang die stofzuiger gaan versjouwen over de trap? Ik wil echt wel een linkje over wat je moet hebben en laten als je kraamzorg wil tegenwoordig, dus wat je verplicht bent want verder dan klossen onder je bed heb ik nog nooit gehoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.praktijkregelsthuiszorg.nl/thuiszorg_nieuw/index.asp?static_id=2480
Onderaan staan check lijsten. http://www.praktijkregelsthuiszorg.nl/thuiszorg_nieuw/index.asp?static_id=2480
De stofzuiger staat er niet bij, je moet maar van me aannemen dat ik het niet mag, ik ben werkzaam in de schoonmaak, soms ook bij particulieren thuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben kraamzorgconsulente bij een grote kraamzorgorganisatie en kom inderdaad bij alle zwangeren over de vloer die een eerste kindje krijgen, of die bij een volgend kindje ook graag nog een bezoekje willen (of als er een andere indicatie is).
ik kom echt niet "controleren"of alles in orde is, maar geef een stukje voorlichting en beantwoord vragen. verder loop ik wel een arbo-checklist door om te kijken of de kraamverzorgende haar werk goed en veilig kan doen (een stofzuiger op de tweede vedieping is bij ons niet veplicht).
wij komen op woonwagenkampen, binnenvaartschepen en ook wel op campings.
op zich niks mis mee, als de woonruimte maar aan die checklist voldoet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Gonzo, ik kon echt niet voorstellen dat een stofzuiger verplicht is op elke verdieping want elke huisman/vrouw sleept met die dingen. Alsof je de plek hebt om ze overal maar neer te zetten. Maar wat vreemd dat je echt overal over de vloer komt, kunnen al die hoogopgeleide 30plussers dat echt wel waarderen? Ik ben gewoon toen zelf naar het thuiszorgkantoor geweest voor informatie. Wat dat betreft is het service dat men langskomt maar inderdaad (pfft gelukkig maar) niet om dingen te controleren. Gaan jullie bij iedereen langs of komen er ook mensen op kantoor?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nelly, je geeft twee dezelfde linkjes, was dat de bedoeling? Tja, het lijkt me onhoudbaar worden dat je blijft zeggen dat ze langs komen om te controleren op arborichtlijnen terwijl de checklist niets zegt over stofzuigers op een bepaalde verdieping en warm water op de verdieping van moeder en kind. Het lijkt me eenvoudiger om kind naar een andere verdieping te dragen waar het badje staat. Sommige huizen hebben ook een badkamer beneden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@pelle: ik merk dat juíst de hoogopgeleiden het waarderen als ik langskom. zij hebben vaak de meeste vragen( vooral op het gebied van borstvoeding) en bereiden zich goed voor op het intakegesprek.
er komt bij ons niemand langs op kantoor. simpelweg omdat het werkgebied te groot is en er maar één hoofdkantoor is.
wel heb ik elke week een inloopspreekuur bij de verloskundige, waar mensen binnen kunnen lopen met allerlei vragen.
wat betreft de arbo: het is wél zo dat de stofzuiger niet te zwaar mag zijn, want anders mag de kv hem niet mee naar boven tillen.
bovendien hebben veel mensen 2 stofzuigers (1 oude boven).
als er geen warm water is boven, mag de kv ook geen emmers warm water mee naar boven sjouwen, maar moet het kindje beneden in bad (of partner tilt de emmers naar boven).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geloof dat de hogeropgeleiden en werken het inderdaad wel fijn vinden dat ze de deur uit moeten maar ze moeten niet het idee hebben dat jij komt keuren (wat ik weer opmaak uit de reacties van nelly maar inderdaad niet bij jou). Als het het gemak is is het prima, is het een keuring dan vind ik dat echt achterhaald. Je kunt volstaan met een lijstje met aandachtspunten (en wie heeft er nog een zware stofzuiger?).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
natuurlijk is het geen keuring, maar ik kijk uiteraard wel even of de werkomgeving voor de kraamverzorgende in orde is (je wilt vast niet weten hoe vaak het erg onhygiënisch is in huis of hoe vaak er nog stevig wordt gerookt).het bed moet bijv. ook op hoogte worden gebracht en mensen vinden het vaak fijn als ik even meekijk of en hoe dat kan.
ik kom de meest gekke dingen tegen hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wat doe je met rokers dan, dat kun je moeilijk gaan verbieden want het is niet verboden. Zo ook onhygiëne, dat moet wel heel erg zijn wil dat erger zijn dan 100 jaar geleden ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pelle, mijn stofzuiger verhaal komt uit de praktijk, zowel van een vriendin van me waar het om kraamzorg ging als mijn eigen ervaring bij werken via een schoonmaakbedrijf.
Ik vind het ook ver gezocht. Toen ik 2 jaar terug begon met schoonmaakwerk heb ik me enorm verbaasd over wat ik allemaal níet mag.
Het zal per organisatie verschillen wat de regels zijn.