Help foliumzuur om sneller zwanger teworden en je ben onregelmatig

Ik heb 3jaar de prikpil gebreukt en bend 29maanden er mee gestopt maar ben onregelmatig ongesteld ben ik wel weer vruchbaar ik gebruik nu foliumzuur om sneller zwanger te worden help dit denk jullie

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K
Ritsuka
12 jaar geleden
Je kunt veel foliumzuur slikken, maar je hebt toch echt seks nodig om zwanger te worden ;)
Ga anders eens naar je huisarts om te onderzoeken waarom je zo onregelmatig ongesteld bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees 'zelf zwanger worden' van Maria Gabriël. Daar staat alles in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Angel20 Wat is je gewicht en lengte?

Antwoorden (3)

Nee foliumzuur zorgt alleen voor een kleinere kans op complicaties bij zwangerschap zoals ' een open ruggetje'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Foliumzuur helpt niet om sneller zwanger te worden. Het wordt aangeraden om foliumzuur te gebruiken als je zwanger wilt worden, omdat het slikken van foliumzuur rondom de conceptie de kans op bepaalde aangeboren afwijkingen bij het kindje vermindert (o.a. spina bifida, dus een "open ruggetje").

Begrijp ik het goed dat het meer dan twee jaar geleden is dat je bent gestopt met de prikpil? Het is bekend dat juist bij de prikpil het langere tijd kan duren voordat je weer een regelmatige cyclus hebt en je weer vruchtbaar bent, maar 29 maanden vind ik wel erg lang. Was je daarvoor wel regelmatig ongesteld? Wat doe je verder om op dit moment de kans op zwangerschap te verhogen? Ben je al aan het temperaturen (geweest), om uit te kunnen zoeken of je tijdens je onregelmatige cyclus een eisprong hebt? Je kunt eventueel ook gebruik maken van ovulatietesten, maar als je alleen maar uit wilt zoeken óf je een eisprong hebt, en niet per se moet weten wanneer dat exact is, zou ik eerst eens aanraden om te gaan temperaturen. Ovulatietest zijn best duur.

Met het bijhouden van je temperatuur kun je een idee krijgen van je cyclus, en of je ovuleert of niet. Als dat niet het geval lijkt, zou ik zeker aanraden om bij je huisarts langs te gaan, en dan een overzichtje mee te nemen van je gemeten ochtendtemperatuur over een aantal weken of maanden. Als je op grond van je temperatuur wél en eisprong lijkt te hebben, zou je nog even af kunnen wachten, en op basis van de nieuwe informatie over je cyclus, eventueel ondersteund met ovulatietesten, eerst proberen om vooral seks te hebben tijdens je vruchtbare dagen.

De meeste stellen worden zwanger binnen het eerste jaar waarin ze serieus proberen. Vanwege de prikpil zou je daar in jouw geval zomaar een jaar of anderhalf vanaf kunnen trekken, omdat je waarschijnlijk in die tijd na het stoppen sowieso niet vruchtbaar was. Wat dat betreft zou je het nog even kunnen proberen, maar als je je zorgen maakt over je vruchtbaarheid, je cyclus, of als uit het bijhouden van je temperatuur het lijkt of je niet ovuleert, zou ik de huisarts om advies vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en nee, veel foliumzuur slikken zorgt niet voor een grotere vruchtbaarheid.
Een tekort kan echter wel de oorzaak zijn van onvruchtbaarheid. Dat is echter geen reden extra foliumzuur te gaan slikken. Er zijn namelijk vele oorzaken voor onvruchtbaarheid.

Wat de oorzaak ook is, een gezonde levensstijl en dus ook goede voeding helpt altijd. (maar het blijft kans berekenen)

Geen alcohol.
Gezond eten, liefst biologisch, eventueel aangevuld met een multi-vitamine.
Ga sporten.
enz.

Dit geldt ook voor de man, en die moet niet zeuren want die mag al weer drinken als het raak is.