Waarom komt er nog steeds melk uit mijn tepels?

2,5 jaar na mijn bevalling komt er nog steeds een beetje melk uit mijn tepels, terwijl ik maar 4 maanden borstvoeding gaf.
Laatst riep mijn dochter: kijk mam, melk uit je borst!! Ik dacht dat ze zich vergiste, maar uit beide mijn borsten kwam een druppeltje melk. Ook als ik voorzichtig knijp komt er nog steeds een klein beetje melk uit.
Hoe kan dit??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
53.7K

Het beste antwoord

Ja, dat is normaal (mits het om incidentele druppeltjes gaat), en niks om je zorgen over te maken. Sommige vrouwen kunnen na een jaar nog een straaltje melk produceren zelfs, maar druppels is ook na jaren nog mogelijk. Je melkklieren zijn nog prima aanwezig, weten hoe het moet, en ook al heb je er niet meer de juiste (hoeveelheid) hormonen voor (prolactine), een beetje zit er altijd nog in je bloed, dus met wat moeite kun je er altijd nog wel wat melk uit krijgen.

Mijn kinderen zijn inmiddels 11 en 16 en hebben nooit BV gehad (alleen ene paar maanden gekolfd), en NOG STEEDS komt het bij mij zelden voor.

Als je echt zou willen, zou je ook zonder zwangerschap de melkproductie weer op gang kunnen krijgen. Sterker nog , ook vrouwen die nooit zwanger zijn geweest, kunnen melk geven aan bijvoorbeeld een adoptiekind. En zolang je (veel en vaak) blijft stimuleren, zal de productie zeker nooit 100 % opdrogen.

Er zijn echter een paar situaties die je in de gaten moet houden, of je nu ooit borstvoeding hebt gegeven of niet :
- bruine, bloederige of riekende afscheiding uit de borsten is niet goed ; dokter
-voortdurend heel veel melk verliezen (lekken) terwijl je al langere tijd niet meer voedt, is niet goed; dokter.
Maar af en toe een druppeltje of zelfs een straaltje (gewone of waterige) melk is geen enkel probleem. Het betekent zoveel als : mocht je me nodig hebben, alles doet het nog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Ben momenteel weer aan het voeden maar ben sinds de geboorte van mijn oudste (nu negen) nooit meer helemaal zonder een druppeltje af en toe geweest.
Heb ook best lang nadat ik gestopt was met voeden nog een toeschietreflex gevoeld. Wanneer ik mijn kind knuffelde of wanneer hij huilde. Mijn moeder had toen ik vijf of zes was ook nog een paar druppeltjes, zelf gezien ;)