Ze krijgen geen natuurlijke afweerstoffen van de moeder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Borstvoeding is niet het beste voor je baby, het is gewoon de normale voeding waar je baby op berekend is. Borstvoeding heeft geen voordelen, kunstvoeding heeft nadelen. Borstvoeding vermindert niet de kans dat je kind voor zijn vijftiende kanker krijgt met de helft: als je helemaal geen borstvoeding geeft, heeft je kind twee keer zoveel risico kanker te krijgen voor hij vijftien is. Oei, dat klinkt wel een stuk ernstiger. Ik weet zeker dat als moeders de feiten zo gepresenteerd krijgen, ze er nog wel twee keer over zullen nadenken voor ze op de fles overstappen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vergeet de zin uit de link waarin staat dat flesvoeding een goed alternatief is als borstvoeding niet mogelijk of wenselijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En borstvoeding heeft wel voordelen. Ik zal er vanavond op terug komen als ik mijn studieboek bij de hand heb!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn vooral de afweerstoffen die het kindje van de moeder krijgt die een voordeel zijn.
Ze krijgen inderdaad niet de afweerstoffen die in moedermelk zitten, maar dat geldt alleen als de moeder gezond is.
Stel dat de moeder ongezond is/eet...dan is flesvoeding weer beter hoor !
Ik ken genoeg kinderen die nooit borstvoeding hebben gehad maar die "hollands welvaren" zijn en kinderen die borstvoeding kregen maar altijd kwakkelen.
Dus...eet gezond in je zwangerschap... elke dag een behoorlijke portie groente, fruit, melk .
Rook niet en drink geen alcohol.
Als het daarna flesvoeding krijgt, is dr niks aan de hand hoor, daar zit echt alles in wat je baby nodig heeft om gezond te blijven !

Toegevoegd na 1 uur:
Ik zie dat er ondertussen erg negatief wordt geantwoord over flesvoeding.
Mijn dochter heeft...en dat vond ik toen jammer... maar 2 dagen borstvoeding kunnen krijgen...
Ik ben toen op flesvoeding overgegaan.
Ze is nu 31 jaar, altijd supergezond geweest en heeft een hoog IQ

Toegevoegd na 1 uur:
Ik zie dat er ondertussen erg negatief wordt geantwoord over flesvoeding.
Mijn dochter heeft...en dat vond ik toen jammer... maar 2 dagen borstvoeding kunnen krijgen...
Ik ben toen op flesvoeding overgegaan.
Ze is nu 31 jaar, altijd supergezond geweest en heeft een hoog IQ
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien helpt het voor een juist oordeel als ik iets zeg over een kalf dat nooit de eerste stralen biest van een koe heeft gekregen: het blijft heel klein, elke week moet de veearts komen voor een infectie en de sterftekans = 80%, onvruchtbaarheid 40% en sterfterisico na haar eerste kalfje = 99%.
En het tweede wat je aan het denken moet zetten is het volgende: de mens is het enigste zoogdier dat zonder zelf gebaard heeft vanaf het 8e jaar al melk voor een baby af kan staan, dat kan iedere baakster je leren en weet daar verschillende websites van.
Het omgekeerde, dus borstvoeding tot op hun 4e jaar komt ook wel voor en psychologen waren verbijsterd over hun enormhoge intelligentiescores boven IQ=148.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals al eerder geantwoord is, zitten er in moedermelk afweerstoffen.
Daarnaast: meer kans op allergische aandoeningen, astma, luchtweginfecties, middenoorontsteking, borstkanker en nog veel meer.
Meer kans op wiegendood.
Bij de moeder: meer kans op eierstokkanker, borstkanker en osteoporose (o.a).
Dat de baarmoeder minder snel krimpt na de bevalling, borstvoeding bevordert dit namelijk.
Vrouwen die borstvoeding geven schijnen sneller/makkelijker hun tijdens de zwangerschap opgeslagen vet weer kwijt te raken.
Flesvoeding verteerd minder goed dan borstvoeding.
En verder nog:
De kosten: flesvoeding kost geld (flesjes, voeding, uitkookbenodigdheden). Borstvoeding is gratis.
De beschikbaarheid: borstvoeding heb je als moeder altijd bij je. Flesvoeding kun je vergeten mee te nemen/te kopen.
De temperatuur van de voeding: borstvoeding is altijd op de juiste temperatuur, flesvoeding niet automatisch.
Het werk dat je ermee hebt: borstvoeding is altijd direct klaar. Flesvoeding moet eerst klaargemaakt worden (juiste hoeveelheid poeder, juiste hoeveelheid afgekoeld gekookt water, in een uitgekookt flesje, op de juiste temperatuur brengen, daarna het flesje weer reinigen).
Flesvoeding is milieuvervuilender (door alle verpakkingen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Borstvoeding is de beste voeding die je je kind kan geven, perfect afgestemd op zijn/haar behoefte.

Voordelen van borstvoeding voor je kind:

- Innig contact met mama.
- Licht verteerbaar: minder maag- en darmproblemen dan bij kunstvoeding.
- Borstvoeding wordt ten alle tijden aangepast op de specifieke behoefte van jullie kindje. Deze behoefte kan dagelijks en per situatie verschillen (bijvoorbeeld bij een te vroeg geboren kind).
- Borstvoeding bevat antistoffen tegen ziekten. Het helpt bij de ontwikkeling van het afweersysteem. Hierdoor minder kans op infecties: o.a. maag en darminfecties, middenoor en hersenvliesontsteking en luchtweginfecties.
- Borstvoeding verkleint de kans op het ontwikkelen van allergieën: voedingsallergieën, astma, eczeem.
- Het geven van borstvoeding verkleint de kans op wiegendood.
- Door het zuigen aan de borst heeft je kindje een betere spraakontwikkeling.
- Moedermelk smaakt iedere dag anders, afhankelijk van wat je als moeder eet. Hierdoor leert je kindje al vroeg verschillende smaken kennen.
- Borstgevoede kinderen hebben op latere leeftijd een lager cholesterol gehalte, minder kans op overgewicht, suikerziekte en hart- en vaatziekten in vergelijking met kunstvoeding gevoede baby’s.

Voordelen van borstvoeding voor de moeder:

- Je zelfvertrouwen krijgt een enorme boost en er groeit een intense band met je kindje.
- Bij borstvoeding is de hele voedingscyclus korter omdat jullie kindje direct kan drinken zodra hij dit aangeeft. Dit brengt meer rust in het hele gezin.
- Borstvoeding geven kan heel praktisch zijn, het is gratis, altijd voorradig en op de juiste temperatuur
- Het geven van borstvoeding zorgt voor minder bloedverlies na de bevalling.
- Het hormoon oxytocine zorgt ervoor dat je een lagere bloeddruk hebt en minder stresshormonen in je lichaam.
- Onderzoek wijst uit dat indien je minimaal 6 maanden uitsluitend borstvoeding geeft je minder kans hebt op pre-menopauzale borst- en eierstokkanker.
- Bewezen is dat het geven van borstvoeding de kans op chronische gewrichtsreuma bij de moeder verlaagt.
- Met het geven van borstvoeding verbruik je 500 kCal per dag extra: je oude gewicht kan hierdoor sneller bereikt worden.
- Je hebt mogelijk ook minder kans op osteoporose (botontkalking) in de post-menopauzale periode.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de meeste dingen kloppen.
bij de voordelen die je aangeeft voor de moeder, klopt niet alles.
meer zelfvertrouwen? niet altijd hoor!
voedingscyclus korter en daardoor rust in het gezin? lang niet altijd!
minder bloedverlies? MEESTAL wel.
toch een plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk, zelfvertrouwen en kortere voedingscyclus zijn pas aan de orde als de voeding goed gaat. Als de melk goed loopt en het kind goed drinkt. Minder bloedverlies ont door het vrijkomen van oxytocine tijdens het voeden. Dit is hetzelfde hormoon dat vrijkomt tijdens de bevalling. Hiervan trekt de baarmoeder samen. Als de baarmoeder samen trekt heb je minder bloedverlies. Maar goede reactie! Bedankt voor de plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als de baarmoeder goed samentrekt heb je idd meestal minder bloedverlies, maar in hoeverre de oxytocine ook daadwerkelijk werkt, is per vrouw verschillend.
daarom hebben ook vrouwen die bv geven soms een fluxus of ruim bloedverlies na de bevalling.
Als het geven van de borstvoeding niet wil lukken om welke reden dan ook, ga je over op flesvoeding. De flesvoeding van tegenwoordig is best wel heel erg goed. Dit is mijn ervaring........ In de periode dat ik mijn zoon aan de borst had werd ik zo ontzettend ziek, dat ik niet meer in staat was hem zelf te voeden. Dat was anderhalve week na de bevalling. Ik lag in het ziekenhuis half dood te gaan terwijl mijn zoon bij zijn vader was , dus hij moest noodgedwongen aan de fles. In eerste instantie had de borst dus mijn voorkeur juist omdat ik me vreselijk bang had laten maken door verhalen over ziektes die ze kunnen krijgen als ze de borst niet krijgen of groei achterstanden of wiegendood of wat dan ook. En ik heb daar echt heel erg om moeten huilen in het ziekenhuis. Ik was echt in de veronderstelling dat mijn zoon of in de periode dat ik er niet voor hem kon zijn of anders op latere leeftijd, hartstikke ziek zou worden omdat hij de fles kreeg. Maar de verpleegsters en artsen stelden me allemaal gerust dat daar helemaal geen sprake van was. Hij zou echt niet dood gaan of ziek worden of wat dan ook. Want hoe zou dat dan moeten met de kinderen van moeders die na 3 weken al de voeding op hebben? Die geven ook de fles en die kinderen zijn gewoon gezond. En mijn zoon is nu bijna 7 en ook kern gezond. Hij loopt niet achter op leeftijds genootjes en is niet of bijna nooit ziek of verkouden. Ik heb behalve stress vanwege de negatieve verhalen over het niet geven van de borstvoeding verder geen nadelen ondervonden van het niet geven van borstvoeding. Het nadeel van flesvoeding heb ik daarentegen wel ondervonden (hoewel echt nadelen waren het niet) dat is dat je gewoon de fles en het water en de poeder overal mee naartoe moet slepen, en dat je de speen iedere keer uit moet koken. Het kwam er dus op neer dat ik mee heb gemaakt dat dezelfde mensen( verpleegsters op de kraam afdeling) voor de bevalling echt afraden om fles te geven en borst aan raden, juist vanwege de afweer stoffen en ter voorkoming van ziektes en omdat dat zo ontzettend goed is voor het kind, maar als je vanwege infecties en ziektes niet meer in staat bent zelf te voeden, dan prijzen ze de flesvoeding van tegenwoordig juist de hemel in omdat dat zo goed na gemaakt is en alles wat ie nodig heeft daar ook wel in zit en zo. En ik moest me absoluut geen zorgen maken, waren hun troostende woorden.Want baby s die de fles krijgen zouden heus niet dood gaan. En ik denk daar dan maar het mijne van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een kind moedermelk drinkt krijgt het kind de dingen die de moeder eet met zich mee. Als de moeder borstvoeding geeft lust het kind van jongs af aan al dingen. Ik heb nooit borstvoeding gekregen en een groot nadeel hiervan is dus dat ik een pak minder lust dan vrienden van mij die wel borstvoeding hebben gekregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk antwoord, maar mijn zoon heeft vier jaar borstvoeding gekregen en lust bijna niks ;) Die vlieger gaat dus niet altijd op. Wel een plusje hoor.