kan het kwaad dat toen je nog niet wist dat je zwanger was alcohol hebt genuttigd?

ben bijna 8 wkn zwanger weet het pas 2 weken maar in de tijd voor ik het wist dronk ik nog gewoon gezellig met mijn vriend een rosé 's avonds en we zijn ook gewoon uit geweest (met de nodige drank) kan dit kwaad
ben wel meteen gestopt toen ik wist dat ik zwanger was.

Weet jij het antwoord?

/2500

De eerste weken is er nog geen bloedcontact tussen moeder en vrucht. Daarnaast ben je al vroeg gestopt met alcohol. Je hoeft je dus helemaal geen zorgen te maken!

Goed is het niet, maar je veel zorgen maken is ook niet goed. Juist in de eerste weken worden de belangrijke organen van de baby aangelegd. Alcohol kan hier invloed op hebben. Maar alcohol heeft ook invloed op het sperma, dus ook het drankgebruik van de man is van belang. Maar aangezien het ' kwaad' al geschied is, zou ik me er verder niet meer druk over maken want dat heeft geen nut. Je drinkt nu niet meer en dat is belangrijk.

als je het de boekjes (of de verloskundigen) vraagt moet je al VOOR de bevruchting stoppen met alles wat mogelijk slecht is. De praktijk is echter dat er meer vrouwen zijn die pas na een tijdje (of in het ergste geval na maanden) ontdekken dat ze zwanger zijn en die gewoon hebben gerookt, gedronken en ik weet niet wat meer. Let op: ik doe hier geen pleidooi voor het gebruik van schadelijke middelen tijdens de zwangerschap maar het blijft een KANS. In Frankrijk is alcohol nog steeds niet uitgebannen en ook hier was het vroeger toegestaan om af en toe een enkel glaasje te nemen. Dat heeft niet louter kinderen met een afwijking opgeleverd. Het is goed dat je nu bent gestopt ermee maar de kans is nog steeds het allergrootst dat alles gewoon goed is. En ..... er kan ook iets anders mis zijn en als je verstandig bent ga je daar ook niet over piekeren want geloof me: de grootste zorgen en gepieker komen erna (na de bevalling), dat ze niet van de trap storten, dat ze niet ziek worden etc etc. Ook dan kun je niet meer dan je best doen. Dus doe dat en je doet het goed.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100