kan het kwaad dat toen je nog niet wist dat je zwanger was alcohol hebt genuttigd?

ben bijna 8 wkn zwanger weet het pas 2 weken maar in de tijd voor ik het wist dronk ik nog gewoon gezellig met mijn vriend een rosé 's avonds en we zijn ook gewoon uit geweest (met de nodige drank) kan dit kwaad
ben wel meteen gestopt toen ik wist dat ik zwanger was.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (3)

De eerste weken is er nog geen bloedcontact tussen moeder en vrucht. Daarnaast ben je al vroeg gestopt met alcohol.
Je hoeft je dus helemaal geen zorgen te maken!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is in principe de hele zwangerschap geen bloed contact tussen moeder en kind, dit is dus geen reden, dat alcohol drinken niet gevaarlijk kan zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nelly3: weet je toevallig ook hoe waarom de verloskundige wel aangeeft bepaalde dingen niet te nuttigen omdat het dan in je bloedbaan komt en zo ook bij het kindje?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kindje haalt zijn voeding bij de moeder vandaan, alles wat de moeder eet krijgt het kindje ook de voedingstoffen van, maar ook de slechte dingen als alcohol. Denk maar aan ijzer, veel zwangere vrouwen hebben een ijzer te kort, want het is ook nog zo dat het kindje voorgaat, bij de verdeling. de eerste weken haalt de embryo voeding uit de baarmoeder wand, daarna via de placenta. De bloedvaten van moeder en kind lopen vlak langs elkaar, op die manier vind de uitwisseling plaats, niet alleen van voedingsstoffen maar ook van afvalstoffen die de embryo weer aan het bloed van de moeder geeft. Het bloed van moeder en kind komt niet in aanraking met elkaar (uitzonderingen,daar gelaten)
Dit is ook belangrijk ivm het eventuele verschil in de rhesus factor, het positieve en negatieve bloed.
Dus ook alcohol wat de moeder drinkt,komt via het bloed bij de baby, in de eerste weken dus via de baarmoederwand, later door de placenta.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben van mijn vierde kindje zwanger geraakt, terwijl ik de pil slikte. Ik heb deze (toch best wel zware) pil vrolijk doorgeslikt tot de strip op was. ik zat hier ook enorm over in, maar ook mijn verloskundige vertelde dat een embryo zich tot een week of acht voedt dmv de dooierzak. dit is de voorloper van de placenta.
later filtert een placenta de voedingsstoffen van moeder naar baby. de placenta laat echter wel sommige dingen "door", zoals bijv. alcohol en medicijnen. dit is dus nog niet van toepassing in de eerste weken en een vruchtje voedt zich dan dus idd nog zelf.
geen zorgen maken dus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar haalt dat vruchtje in de eerste weken zijn voeding dan vandaan, bij de AH? Dat komt toch van de moeder?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou, nou, doe nou niet net of ik het zelf verzonnen heb en één of andere domme gans ben.
ik heb het nog eens opgezocht op internet en op verschillende sites (bijv. op die van Wij jonge ouders) staat ook dat de bloeduitwisseling van een embryo pas op gang komt rond de zesde week van de zwangerschap.
daarvoor voedt het zich met baarmoederslijmvlies (waar geen alcohol in zit) en via de dooierzak, die bestaat uit cellen van het embryo zelf.
het klopt dus wel degelijk!
natuurlijk is het wel verstandig om, als je bezig bent zwanger te worden, vast gezond te gaan leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou, nou, doe nou niet net of ik het zelf verzonnen heb en één of andere domme gans ben.
ik heb het nog eens opgezocht op internet en op verschillende sites (bijv. op die van Wij jonge ouders) staat ook dat de bloeduitwisseling van een embryo pas op gang komt rond de zesde week van de zwangerschap.
daarvoor voedt het zich met baarmoederslijmvlies (waar geen alcohol in komt te zitten) en via de dooierzak, die bestaat uit cellen van het embryo zelf.
het klopt dus wel degelijk!
natuurlijk is het wel verstandig om, als je bezig bent zwanger te worden, vast gezond te gaan leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind jou helemaal geen domme gans. Vraag me werkelijk af waar de embryo zijn voeding vandaan haalt, zonder alcohol, als de moeder drinkt. Maar zoals jij het verteld komt er in delen van het lichaam geen alcohol, dit is nieuw voor mij, en blijkbaar ook voor alle wetenschappers die het drinken zelfs voor de conceptie afraden. Want als de eerste zes weken het kindje zich ontwikkeld zonder de schadelijke stoffen die moeder eventueel tot zich neemt, waar zijn die waarschuwingen dan voor nodig. Zou het advies dan niet moeten zijn dat de moeder na zes weken niet meer zou moeten drinken.
Hoop dat je mijn reactie niet ziet als kritiek want zo is hij zeker niet bedoeld, net als mijn vorige reactie trouwens. ik verbaasd me alleen over jouw verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zie nu pas dat mijn vorige reactie twee keer is geplaatst, oeps! natuurlijk wordt aangeraden om zo gezond mogelijk te leven als je zwanger wilt raken. een gezond lichaam kan een zwangerschap beter aan en de start is voor een embryo ook beter natuurlijk.
in de eerste weken worden alle belangrijke organen gevormd, dus als er wel een uitwisseling komt tussen moeder en baby via de placenta is het belangrijk dat je gezond leeft. ik zou ook niemand adviseren om vanaf dan pas op te gaan letten op wat je eet en drinkt. veel vrouwen weten ook niet exact hoe lang ze zwanger zijn.
het is alleen wel zo dat de natuur blijkbaar heeft bepaald, dat je, zeker totdat je menstruatie uitblijft en je pas kan weten dat je zwanger bent, je vruchtje wordt beschermd tegen schadelijke stoffen.
Goed is het niet, maar je veel zorgen maken is ook niet goed.
Juist in de eerste weken worden de belangrijke organen van de baby aangelegd. Alcohol kan hier invloed op hebben. Maar alcohol heeft ook invloed op het sperma, dus ook het drankgebruik van de man is van belang.

Maar aangezien het ' kwaad' al geschied is, zou ik me er verder niet meer druk over maken want dat heeft geen nut. Je drinkt nu niet meer en dat is belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
's Avonds een glaasje kan daarbij weinig kwaad ; alcoholisme in de eerste drie maanden kan echter behoorlijk schade aanrichten, maar daar is hier volgens mij geen sprake van.
als je het de boekjes (of de verloskundigen) vraagt moet je al VOOR de bevruchting stoppen met alles wat mogelijk slecht is.

De praktijk is echter dat er meer vrouwen zijn die pas na een tijdje (of in het ergste geval na maanden) ontdekken dat ze zwanger zijn en die gewoon hebben gerookt, gedronken en ik weet niet wat meer.

Let op: ik doe hier geen pleidooi voor het gebruik van schadelijke middelen tijdens de zwangerschap maar het blijft een KANS. In Frankrijk is alcohol nog steeds niet uitgebannen en ook hier was het vroeger toegestaan om af en toe een enkel glaasje te nemen.

Dat heeft niet louter kinderen met een afwijking opgeleverd.

Het is goed dat je nu bent gestopt ermee maar de kans is nog steeds het allergrootst dat alles gewoon goed is.
En ..... er kan ook iets anders mis zijn en als je verstandig bent ga je daar ook niet over piekeren want geloof me: de grootste zorgen en gepieker komen erna (na de bevalling), dat ze niet van de trap storten, dat ze niet ziek worden etc etc. Ook dan kun je niet meer dan je best doen.

Dus doe dat en je doet het goed.