Mag de arts de pil voorschrijven alleen om zwangerschap tegen te gaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
De kerk wilde eerst de pil niet goedkeuren, totdat ze de omschrijving veranderden: Middel om de menstruatie te reguleren, met als bijwerking tijdelijke onvruchtbaarheid.

Antwoorden (7)

ja dat mag. Dat is toch 1 van de hoofdredenen dat een vrouw aan de pil gaat. Ik i.i.g. wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, kan ook voor andere klachten. Veel puistjes of erg onregelmatig ongesteld bijvoorbeeld..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de pil als anticonceptiemiddel wilt gebruiken kan je dat gewoon aanvragen bij je dokter. De pil wordt ook gebruikt tegen hevige menstruatie(pijn). Ik gebruik hem eigenlijk voor beide!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, er is zelfs een speciale anticonceptiepil ontwikkeld/ontdekt die acne en overmatige haargroei tegengaat: cyproteron/ethinylestradiol, merknamen Diane-35 en Minerva. Ook bij menstruatieproblemen wordt vaak de pil ingezet, soms al bij tamelijk jonge meisjes. Een arts mag zelfs de pil voorschrijven om de menstruatiedatum te verschuiven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Hoewel ik niet helemaal begrijp wat je precies bedoelt met deze vraag, zal ik toch proberen er zo goed mogelijk op te antwoorden.
De pil (de anticonceptiepil) is in eerste instantie bedoeld als een middel voor geboorteregeling. Met de pil kon een vrouw zelf bepalen of, en zo ja hoeveel, kinderen ze kreeg.
Pas later (toen de pil verder ontwikkelde en de doses hormonen lager werden) kwam de pil ook in beeld om de menstruatie te regelen.
Dus ja, een arts kan, als een vrouw bij hem/haar komt om een middel te halen voor geboorteregeling, de pil voorgeschreven krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan , daar is hij toch voor? Zelfs al ben je nog erg jong bijvoorbeeld, hij mag dit niet met je ouders bespreken oid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De arts mag dat doen ja.Want de pil is daar ook voor. Toen ik er een paar jaar geleden aan begon, was dat ook louter en alleen om niet zwanger te worden. Dat was echt de hoofdreden.En zonder problemen kreeg ik het recept mee En dat je er netjes regelmatig ongesteld van werd en dat ie eventueel ook buikpijn verminderde dat waren voor mij toen des tijds gewoon bijzaken.