Nee, een verloskundige is absoluut geen arts. Zij (of hij) heeft namelijk geen opleiding tot arts gevolgd / medicijnen gestudeerd, maar alleen alles over normale zwangerschappen en bevallingen, en mag ook geen (grote) medische handelingen verrichten of medicijnen voorschrijven.

Bij iedere risicozwangerschap of elk afwijkend of bijzonder verschijnsel, verdwijnt de verloskundige dan ook onmiddellijk uit beeld om plaats te maken voor de gynaecoloog of zelfs perinatoloog.

Wel weet een verloskundige veel meer van zwangerschappen en alles wat daarbij hoort dan een doorsnee huisarts ; deze laatste is dan wel een bevoegd arts, maar zal in de regel -zeker in de stad waar ook verloskundigen en ziekenhuizen zijn - te weinig ervaring hebben op dit gebied om een zwangerschap te kunnen begeleiden.

Bij een verloskundige ben je in goede handen zolang alles goed gaat en volgens het boekje verloopt. Maar zodra er ook maar iets niet helemaal volgens het boekje gaat, wordt je - als het goed is, en daar zijn mijn ervaringen minder positief - onmiddellijk doorgestuurd naar de gynaecoloog. Deze is in de regel juist meer gespecialiseerd in risicozwangerschappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, je kunt de titel 'verloskundige' behalen na een vierjarige opleiding op HBO-niveau.
Daarmee ben je nog lang geen arts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De opleiding tot verloskundige, is een 4-jarige HBO-opleiding. Dan ben je geen arts, maar een zelfstandig medisch beroepsbeoefenaar.
Om het ingewikkeld te maken: er zijn wel verloskundige artsen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een arts is iemand die vele jaren keihard heeft gestudeerd op hoog universitair niveau. Artsen moeten van heel veel dingen afweten en moeten alles weten wat er te wetenvalt over het menselijk lichaam en meer. Verloskundige kan je met een 4 jarige HBO opleiding worden. Al zijn verloskundige goed in wat ze doen ze komen niet in de buurt van de expertise van een echte arts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, op het gebied van zwangerschappen en bevallingen. een arts in het ziekenhuis op dit gebied kan ook een gyneacoloog zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, een arts is iemand die geneeskunde heeft gestudeerd. Als die studie is afgerond is het een basisarts, daarna kan hij zich specialiseren op een bepaald gebied waarvoor ook weer een specifieke studie nodig is, dat zou wel verloskunde of gynaecologie kunnen zijn. Een verloskundige heeft geen geneeskunde gestudeerd.

Toegevoegd na 1 uur:
een verloskundige heeft geen geneeskunde gestudeerd.

Toegevoegd na 3 uur:
sorrie de toevoeging moest zijn: Een verloskundige heeft een HBO-opleiding verloskunde gestudeerd.