De leeftijd van de donor is bij voorkeur lager dan 36 jaar en nooit hoger dan 40 jaar. De reden voor deze leeftijdsgrens is dat de vruchtbaarheid van een vrouw snel afneemt na het 36e jaar. Wanneer de donor tussen de 36 en 40 jaar oud is, wordt erop gewezen dat als een zwangerschap ontstaat, er een indicatie bestaat voor prenataal onderzoek (vruchtwaterpunctie, vlokkentest), ook als de 'wensmoeder' jonger is dan 36 jaar.

De donor moet een voltooid gezin hebben. Deze eis is gesteld omdat er altijd een (klein) risico bestaat op complicaties (bijvoorbeeld een infectie), waardoor de eigen vruchtbaarheid van de donor zou kunnen verminderen. Deze regel wordt gehanteerd door een groot deel van de ziekenhuizen, maar een toenemend aantal ziekenhuizen houdt minder strak aan deze regel vast.

De donor moet gezond zijn en er mogen geen contra-indicaties zijn voor hormoonstimulatie

Ook kijkt men naar het voorkomen van erfelijke ziektes in haar familie. Natuurlijk speelt dit minder wanneer de familie van de donor dezelfde is als de familie van de ontvanger (een zus bijvoorbeeld).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In ieder geval een goed gevulde portemonnee hebben, want het geintje is niet goedkoop.

Toegevoegd na 32 seconden:
"Waaraan moet een eiceldonor voldoen?
Om eicellen te kunnen doneren, gelden de volgende voorwaarden:
• De donor moet jonger zijn dan 37 jaar.
• De donor is bij voorkeur bewezen vruchtbaar, waarmee wordt bedoeld dat
ze minstens 1 maal zwanger werd.
• De donor mag geen drager zijn van erfelijke en/of infectieuze ziekten.
• Er wordt een (tijdelijke) rookstop verwacht tijdens de behandeling."

http://www.uzgent.be/wps/wcm/connect/295d82004dc65254b8c5ffe20ce3550c/UZ_EiceldonatieDONORv6.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=295d82004dc65254b8c5ffe20ce3550c

Toegevoegd na 15 minuten:
Met dank aan de reactie van JeanBob: de gevulde portemonnee klopt niet. Ik was even in de war met het eicellen parkeren voor later..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
shit, ik ben in de war met het opslaan van eicellen voor later...