Is het nu of misschien in de toekomst mogelijk dat een lesbisch stel samen een kind kunnen krijgen alleen maar dmv de eicellen?

Twee vrouwen een kind krijgen zonder dat er spermacellen worden gebruikt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (6)

nee, je zal er volgens mij altijd een zwemmertje bij nodig hebben, anders kunnen wij mannen ons scrotum wel in de wilgen hangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, met behulp van de kloontechniek zou dat moeten kunnen. Het kind (altijd een dochter) wordt dan echter wel een kloon van 1 van de moeders, waarbij dan de ander het zou kunnen dragen ofzo. In theorie kunnen we het ook al, maar er zitten nogal wat haken en ogen en ethische bezwaren aan, en de levensvatbaarheid van dergelijke klonen is ook nog niet je dat (denk aan schaap Dolly), maar dat iets ethisch niet kan wil niet zeggen dat het ook nooit gebeurt of gaat gebeuren. Ik sluit het dus ook voor de toekomst niet uit.

En nee, bij klonen heb je geen spermacellen meer nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dit is niet mogelijk en zal m.i. in de toekomst ook niet kunnen. Tenzij een eicel "omgebouwd" kan worden tot zaadcel, maar dit lijkt mij niet realistisch.
D.m.v. klonen is het wel mogelijk een kind te krijgen zonder sperma. Dit is dan de exacte kopie van 1 moeder en niet het kind van beide moeders.
Wat theoretisch ook nog een mogelijkheid is is twee (door een spermadonor) bevruchte eicellen terugplaatsen (IVF), waarvan 1 eicel van de ene en de andere eicel van de andere vrouw is.
Je krijgt dan een twee-eiige tweeling, maar ook dan heb je toch een spermadonor nodig.

Toegevoegd na 1 dag:
Bovenstaand antwoord bevat een aantal speculaties. Mij is niet helemaal duidelijk of de vraag hierop gericht is of dat het echt om een persoonlijke vraag gaat.
Hoe je het uiteindelijk ook went of keert: het is niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn al embryo's ontwikkeld vanuit een eicel, in het kader van wetenschappelijk onderzoek.
Dus het is al mogelijk, maar: je weet niet of zo'n embryo zich verder normaal ontwikkelt (ik vermoed van wel), en wat de gevolgen op langere duur zijn (kijk naar gekloonde dieren waarbij de levensduur ineens anders was).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zitten bepaalde eiwitten op de kop van een zaadcel waardoor hij als enige bij de eicel naar binnen kan.
mijn biologie leraar vertelde mij dat de deling alleen geactiveerd kan worden met dat stofje erbij. (die hebben vrouwen dus niet....;p)

met klonen zou het wel mogelijk moeten zijn maar dit is voorlopig nog nooit bij mensen gelukt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Theoretisch is het mogelijk. Dus in de (verre) toekomst zal het mogelijk zijn. Dit omdat het vrouwelijke geslacht alle kenmerken in haar DNA meedraagt itt. de mannen.

Dus extraheer vanuit het vrouwelijk DNA de mannelijke varianten en een bevruchting zal mogelijk zijn.

Over tig tig jaren is het dus mogelijk dat de aarde door alleen maar vrouwen wordt bewoond.