Hoe zit dat met erfenis en familierecht in Duitsland, zie ook toelichting

Ik ken iemand in nederland, die erachter is gekomen dat zijn adoptie niet helemaal gegaan is als het moest, zijn biologische vader in duitsland heeft nooit getekend voor afstaan de adoptie is alleen in Nederland geregistreerd, hij kan zo een duits paspoort halen, voor duitsland is hij duitser en nooit geadopteerd.

Nu is hij erachter gekomen dat een paar jaar terug zijn vader is overleden, hij is zijn enig kind en vader had geen partner. De zus van vader (Tante) heeft echter verzwegen dat er nog een kind van hem is en heeft de erfenis geclaimed, de gehele erfenis is naar haar gegaan.

Kan hij nu nog zijn recht op de erfenis claimen? Zijn oma woonde in hetzelfde kleine dorp en leefde toen nog, contactgegevens van zijn moeder en zijn tante waren aanwezig in het bejaardentehuis waar zijn oma zat en dus niet zo heel moeilijk te verkrijgen, tante moet dit hebben geweten.

En als dit nog te claimen valt, hoe zou je dit moeten aanpakken, waar moet je wezen. Let op dat dit dus gaat om Duits recht.

Toegevoegd na 56 minuten:
Oma is van zijn moeders kant, de ouders van vaderskant waren al overleden.

Toegevoegd na 1 uur:
eventueel een goede site waar je gratis om juridisch advies kan krijgen, zou ook een optie zijn. Ik weet dat we die in het Nederlands hebben, dus waarom niet in het duits. :)

13 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pfoe, moest drie keer l;ezen eer ik het snapte X)
sterredag
13 jaar geleden
welkom to my family :D

Het beste antwoord

Dat is een heel ingewikkeld verhaal. Wat ik er van lees is dat iemand die altijd dacht geadopteerd te zijn dat nu niet blijkt te zijn - al heeft hij nooit enige band of verbintenis met zijn 'geboortefamilie' gehad - en nu probeert daar posthuum toch nog wat vruchten van te plukken.

Zelfs bij een overduidelijke waterdicht getimmerde wet zitten daar al ZO veel haken en ogen aan, dat geen enkele leek of zelfs jurist die zich er niet heel erg in heeft verdiept iets zinnigs over kan zeggen.

Het beste kun je contact opnemen met een Duitse advocaat (Rechtsanwalt) die ook Nederlands spreekt. In het grensgebied zitten er meerdere, omdat in Duitsland Anwalten ook Notaris mogen zijn, en ze dus regelmatig met Nederlandse huizenkopers te maken hebben. Het Nederlands is niet altijd vloeiend, maar je kunt in elk geval communiceren op een gebied waar ook goed Duits spreken niet altijd voldoende is : juridisch jargon is hier nog erger dan in Nederland.

Je kunt in elk geval een mailtje sturen (of telefoontje plegen) naar de Duitse Anwaltshotlinie ; die geven eventueel ook advies in het Engels. Maar een -persoonlijke- Anwalt in het rechtsgebied verdient toch wel de voorkeur. Voor niets gaat tenslotte alleen de zon op, en meer dan een indicatie kunnen ze je niet geven, en met een beetje pech koop je daar niks voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
bedankt voor deze toelichting en de link. Het is niet echt zo dat er nooit enige band is geweest en er nu vruchten van probeert te plukken, een hele tijd geleden is hij bij zijn vader geweest, die heeft hem heel duidelijk verteld dat hij nooit getekend heeft voor de adoptie toen hij 12 was. Vanwege allerlei omstandigheden was het gewoon niet mogelijk om naar duitsland te gaan, contact was lastig, dat wel. Zeker ook vanwege allerlei omstandigheden veel verhuizen en dergelijke. Toen hij zijn vader weer wou opzoeken om hem te vertellen dat het beter ging en dat hij kleinkinderen had, bleek hij overleden te zijn vrij jong naar verwachting (nog geen 60 jaar) Er was weinig contact, maar niet geen contact. En zijn vader zag hem wel degelijk als zijn zoon en was het er zeker niet mee eens dat zijn moeder hem naar een ander land meenam etc. Lastig verhaal hoor alles bij elkaar. Ik zal eens kijken wat ik met de link kan doen, bedankt voor je moeite!
sterredag
13 jaar geleden
enige antwoord en natuurlijk wel een link voor juridische informatie in duitsland op vragen, bedankt!

Andere antwoorden (1)

Dat is een moeilijke vraag. Ik denk dat het goed is om dit bij een duitse jurist neer te leggen.

Wat ik van het Duitse erfrecht weet is dat de ouders van de overledene een wettelijk deel krijgen (volgens mij zelfs 50%) Er zal dus een groot gedeelte naar de oma zijn gegaan. Dat is dan waarschijnlijk bij haar overlijden naar haar andere kinderen gegaan.

Hoeveel blijft er dan dus nog over en is het rendabel om daar een zaak voor aan te spannen (kosten-baten)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
heb mijn vraag even uitgebreid, de oma is van moeders kant, dus heeft niks met de erfenis te maken. Alleen kent iedereen iedereen daar zeg maar. grootouders van vaders kant waren al overleden, zus heeft de gehele erfenis geclaimed, het gaat hier mede om een huis en nog een extra huis op een stuk grond, dat als familiebezit werd beschouwt, dat ze vervolgens heeft verkocht.