Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Stel je bent duurzaamgescheiden voor een jaar maar wilt terug bij elkaar.Wat zijn dan de gevolgen met betrekking tot de belastingdienst?

Mijn man en ik leven sinds juli 2009 duurzaam gescheiden, hierdoor had ik bij de belasting recht op meer Kinderopvangtoeslag/bijslag en zorgtoeslag.
Na veel therapie en praten hebben wij besloten om toch weer samen verder te gaan.
Wat zijn de gevolgen hiervan voor de gekregen toeslagen etc, moet ik dit nu terug gaan betalen over 2009 en het deel 2010?

Toegevoegd na 3 dagen:
Wij zullen vermoedelijk in januari / Februari 2011 weer bij elkaar gaan wonen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
619

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Je moet de wijziging in inkomen direct doorgeven aan de belasting dienst, dan worden de toeslagen ook weer aangepast.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, die kinderopvangtoeslag/bijslag en zorgtoeslag hoef je helemaal niet terug te betalen. Je had er gewoon recht op, omdat je gescheiden was.
Iets ingewikkelder wordt het, als het om voorschotten op b.v. zorgtoeslag gaat. Zodra je een voorschot ontvangt dat gebaseerd is op de oude situatie en je bent alweer bijelkaar, dan moet je contact opnemen met de belastingtelefoon. Dit om te voorkomen dat je veel terug moet betalen.

De belastingaangifte voor het jaar 2009 en 2010, kan wel ingewikkeld worden, omdat er maanden zijn dat iets wel gold en maanden zijn dat dat weer ongedaan gemaakt moet worden. In dat geval zou je kunnen overwegen, om één keer je aangifte in te laten vullen door een belastingadviseur. Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt er aan wanneer het duurzaam gescheiden zijn wordt opgeheven. Per 1 januari a.s.?

Toegevoegd na 1 dag:
Dan is er volgens mij voor 2009 en 2010 niets aan de hand. Je situatie verandert pas in 2011. Geldt ook voor de eventuele bijdrage die je eventueel nu van je echtgenoot ontvangt en die jij als inkomen 2010 en hij/zij in de aangifte 2010 als aftrekpost opvoert.
Je kunt ook voor enige zekerheid de Belastingtelefoon bellen voor toeslagen en de situatie uitleggen. Let op die informatie hoeft niet goed te zijn en je kunt er bij je eigen Belastingdienst niet naar verwijzen.
Bij de voorlopige toekenningen toeslagen 2011 die je eind 2010 krijgt, zou ik het voorschot verlagen naar 0 (niet annuleren), zodat je die straks niet hoeft terug te betalen en toch de mogelijkheid openhoudt om alsnog een (hogere) toeslag te claimen.
Ik weet namelijk niet hoe groot de kans is dat het weer samenwonen toch niet lukt.

Toegevoegd na 1 dag:
Je vraag hoort meer thuis in de rubriek Belasting dan in Vragen aan vrouwen, want sorry ..... ik ben een man
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding