Wat kun je doen om je negentig jaar dementerende opa op te vrolijken?

hij woont in verzorgingstehuis. alle suggesties welkom

Toegevoegd na 8 uur:
Alvast iedereen bedankt voor de mooie en nuttige antwoorden!

13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede vraag, toont betrokkenheid.
paulus811
13 jaar geleden
Goeie vraag, je bent niet de enige die dit wil weten.

Het beste antwoord

Op alle hele goede antwoorden die al gegeven zijn met erg goede tips heb ik nog een aanvulling. In de omgang met iemand met dementie gaat het er eigenlijk vooral om dat je meegaat in de belevingswereld van de persoon.
Dus probeer je in te leven en ga hierin mee. Dus dit kan soms betekenen dat je met je opa herinneringen ophaalt met oude foto's of dat je samen een liedje zingt. Een ander moment kan dit ook gewoon een knuffel zijn of een stukje gaan wandelen buiten. Dit hangt helemaal van je opa af. Maar probeer altijd die aansluiting te vinden met de beleving van je opa op dat moment. Dit houdt bv. ook in dat je je opa niet tegen spreekt of moeilijke vragen gaat stellen, bv over dingen die hij niet meer weet. Dit zal hem het gevoel geven te falen en hij kan zich daardoor ook onveilig gaan voelen. Let ook goed op non-verbalen signalen. Bij iemand met dementie is de buitenkant vaak de binnenkant. D.w.z. dat je aan de buitenkant kunt zien hoe de persoon met dementie zich van binnen voelt. Zij reageren steeds meer impulsief. Probeer dit te herkennen en hier op in te spelen. Dan zal je opa zich bij jou prettig en geborgen voelen. En dat heeft hij hard nodig, aangezien hij steeds meer het grip op alles en iedereen verliest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Stukje mee gaan wandelen en samen een ijsje eten op een terrasje aan het water. Meer hebben mensen van die leeftijd niet op het verlanglijstje. Zorg dat je er bent voor hem, vertel iets over je dagelijks leven, schil een peertje voor hem, poets z'n bril een keer lekker schoon, breng een pak speculaas voor bij de koffie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat vaak aanslaat is muziek van vroeger draaien, die je opa nog weet te herkennen en dan samen uit volle borst mee bleren. Qua muziek kom je misschien uit op simpele kinderliedjes, maar dat kan de pret alleen maar groter maken.

Verder is de tip van mijn voorganger, om de frisse lucht eens op te zoeken een hele goede. Mensen op die leeftijd komen bijna tot nooit meer buiten. Dit terwijl ze er toch heel erg van op kunnen knappen.
13 jaar geleden
oude tekenfilms kijken of bijvoorbeeld stan laurel en olivier hardy
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg ervoor dat ze daar katten nemen. Verzorgingstehuizen willen dat niet vanwege de hygiëne en het moeten verzorgen van die beesten. M.i. een zeer groot gemis. Je zou de ouderen helemaal op zien fleuren. En dat zou volgens mij moeten opwegen tegen de nadelen. Dan maar een kattenverzorger aanstellen. Landelijk invoeren. Schrijf een brief naar de regering.
Het duurt natuurlijk wel even voordat ze 't invoeren. Dus zolang de kat even onder de jas mee naar binnen smokkelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook fijn voor de 80% die allergisch zijn voor katten
Mensen met het syndroom van Alzheimer leven een stuk terug in hun leeftijd. Hoe verder Alzheimer toe slaat des te verder zijn de "slachtoffers" terug in de tijd. Om iets leuks met opa te gaan doen moet je aansluiten bij hun "leeftijd". Niet iedereen vindt alles even leuk. Hou rekening met de specifieke wensen van je opa.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar plaatsen en plekjes gaan waar hij opgegroeid is. Vaak komen dan wat herinneringen naar boven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een fotoboek neerleggen met foto's van vroeger, en dan samen foto's kijken, gezellig wandelen, niet perse het bos in maar b.v. naar een bouwplaats waar gewerkt wordt, als het een beetje regent is het ook wel leuk, omdat ze dat herkennen van vroeger.
en als hij gelovig is/was een stukje uit de bijbel lezen, vooral in de buurt van psalm 100.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oude mensen fleuren helemaal op als ze kleine kinderen zien. Bij ons in de buurt hebben ze daarom een kinderdagverblijf en een verzorgings- en verpleeghuis in één gebouw gezet.
Dieren worden door oude mensen ook leuk gevonden, maar mogen vanwege hygiëne niet blijvwen in die huizen. Maar speelgoeddieren mogen natuurlijk wel. Je hebt zelfs speelgoedkatten op batterijen die gaan spinnen als je ze aait. Ideaal voor ouderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn opa dementeert ook. Hij is 85, en heel lief, maar zo stil.... meestal weten dementerende mensen hun verre verleden wel nog, laat hem verhalen vertellen over zijn ervaringen, zet zijn (oude) favoriete muziek op, zijn lievelings (zwart-wit) film, vertel hem iets dat je weet over zijn (oude) idool, dat doe ik ook. Mijn opa heeft bij het leger gezeten en als er íets is waar hij van houdt dan is het daarover vertellen, en dan klaart hij helemaal op, dat geeft me zo'n fijn gevoel.
Succes, ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Liefs,
Hart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als opa dementeert is ie al vrolijk genoeg van zichzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ouder worden gaat vaak gepaard met complexe problematiek, meestal een combinatie van ouderdoms kwaaltjes maar ook zaken als gewenning en herkenning spelen naarmate de jaren verstruiijken een steeds grotere rol. Een ander iets is het steeds verder aftakelen van het lichaam waardoor steeds mindermogelijk wordt.
Leef je in in de karakteristieken van de persoon. Mogelijk wordt zo iemand niet graag opgevrolijkt maar heeft meer behoefte aan geborenheid en herkenning. Misschien kun je de man beelden of muziek of andere dingen die hij goed kent laten zien en horen en met hem over die "goeie ouwe tijd"praten. Aandacht, positieve belangstelling en interesse vinden mensen over het algemeen heel prettig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen al,dat je hem bezoekt zal hem al opvrolijken. Probeer te ontdekken,wat hem nog interesseert en ga daar over met hem in gesprek. Probeer niet hem te verbeteren of tegen te spreken, zodat hij in een goed humeur blijft. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer meer tijd voor hem vrij te maken, breng eens wat lekkers mee bijvoorbeeld een paling als er kermis is. Koop een fiets waar aan de voorkant een rolstoel ingehaakt kan worden en ga met hem fietsen. Zo maar enige voorbeelden.