Omgaan met mensen die zich snel ergeren.

Mijn vriend is superkritisch naar het leven. hij wil dat alles gewoon op rolletjes loopt. Daarom is hij constant geërgerd : als internet te traag gaat, als hij de weg niet vindt, als hij moet aanschuiven etc... Ik heb het hem al enkele keren gezegd, omdat hij zo mijn vakantie wat verpest met het constante zeuren dat niet alles perfect loopt. Ik heb hem ook al genegeerd maar dat versterkt het gedrag alleen maar. Hij wil duidelijk dat ik me dan ook slecht ga voelen.
Ben ook al de kamer uitgegaan met "laat me iets weten als je terug normaal kan doen". Maar die conditionering gaat er niet uit bij hem. Iemand een gouden tip?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Reageer troostend. Blijf rustig en maak hem rustig. Als het mee zit neemt het zeurgedrag daardoor af.

"Argh! Dat stomme trage net weer."
"Och ziel, zit het weer tegen?"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Opstappen!
Mannen kun je al niet veranderen (vrouwen trouwens ook niet) maar als je weet dat hij zo is, zou ik er geen energie meer in steken. Over 20 jaar stel je nog dezelfde vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoeling is natuurlijk samen van het leven genieten. Als je niet op je gemak voelt en regelmatig je plezier wordt gepest door degene die juist jou moet koesteren en rekening houden met je gevoelens en wensen, het lijkt mij niet verstandig om door te gaan met zo iemand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vrees dat die gouden tip niet bestaat.
Misschien zou hij zelf een training kunnen doen om te leren omgaan met frustraties - maar dan moet hij wel zelf inzien dat hij zijn eigen leven en het jouwe op de manier waarop hij zich nu gedraagt, flink lastig maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aha ik heb hier een broer van hem zitten. Die vindt trouwens zelf dat hij geen probleem heeft en dat hij zelf niet zeurt. En dat maakt het dan ook meteen vrijwel onmogelijk om iets aan het gedrag te doen. Want het is zijn probleem niet, het is jouw probleem.
Je kunt mensen niet veranderen en al helemaal niet als ze dat zelf niet willen. Dus dat betekent dat jij een manier moet vinden om hiermee om te gaan zodat je er geen last van hebt. Lukt dat niet, dan heb je nog de optie om bij hem weg te gaan. Veranderen zul je hem niet.

Ik ga gewoon mijn eigen gang. Van mij hoeft ie niet mee op visite of zo want dat gezeur van te voren, daar heb ik geen zin in. Ik vertel ook geen smoesjes waarom hij er niet is, ik ga er gewoon niet op in. Soms is het wel moeilijk want je wordt op gegeven moment zo meegesleurd met het negatieve. Ik heb denk ik veel meer een eigen leven gekregen en ga het gedrag dan uit te weg. Ideaal is natuurlijk anders, dus bedenk waar je zin in hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schijnbaar de aard van het beestje ! Denk dat dit er zo ingebakken zit dat dit niet meer over gaat . Sterkte hier mee !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij is gewoon autistisch ,zo,n schoonzoon heb ik ook.je word er gek van,en er is niets tegen tegen te doen.