Zou er in een echte vriendschap altijd ruimte moeten zijn voor kritiek op de ander?

Zou je ook goede vrienden kunnen zijn als dit niet mogelijk is door cultuurverschil, onvolwassenheid, dichtklappen bij confrontatie etc

13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

kritiek geven ,
er zijn 2 verschillende soorten!..
opbouwende kritiek is goed,..(bijv:opmerkzaam maken op iets waar jij nog geen besef van had)...of afbrekende kritiek(een oordeel vellen over iets waar men niets van weet!) afbrekende kritiek is eigenlijk jezelf een spiegel voorhouden waarin je je eigen fouten ziet maar door de kritiek op die ander,word het gemakkelijk om je eigen fouten niet te zien!...opbouwende kritiek geven daarintegen is ontzettend waardevol in een vriendschap alsmede in elke andere relatie..ook wanneer iemand moeite heeft met kritiek , zal door de toon en uitdrukking ervan al snel worden begrepen dat de gever van de opbouwende kritiek het goed met je voorheeft,..zeker in een vriendschap !

Cultuurverschil kan nooit iets uitmaken,integendeel!..ieder mens is uniek,..men kan van elkaar leren!
dichtklappen bij confrontatie heeft zeker niet alleen met onvolwassenheid te maken,..maar zeker ook met de mate van afbrekende kritiek die iemand krijgt of vaak gekregen heeft!...
men zou tegen zo iemand kunnen zeggen dat de kritiek die men gaat geven ertoe dient om te helpen omdat men de vriendschap zo waardevol vind,....
zeker weten dat ook iemand die slecht tegen een confrontatie kan,deze boodschap positief zal ervaren en zo leert dat niet elke kritiek tegen hem/haargericht is,
maar zeker ook,...niks anders als een goede bedoeling is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Zitten veel goede punten in waarmee ik iets kan, bedankt.

Andere antwoorden (5)

In echte vriendschap moet er ruimte zijn voor opbouwende kritiek.
Cultuurverschil hoeft hierbij geen enkele rol te spelen.
Als onvolwassenheid een rol speelt wordt het wel wat lastiger. Iemand die onvolwassen is kan misschien niet zo goed tegen kritiek als een ander die veel volwassener is. Maar toch, goede vrienden moeten kritiek kunnen verdragen, als het maar geen kritiek is, die erop is gericht om iemand af te kraken, want dat is funest voor een vriendschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij goede vriendschap voel je elkaar aan. Kritiek uiten is dan vaak niet eens nodig, om de ander duidelijk te maken, dat je het niet eens bent met een bepaalde actie of gedachtengang.

Vind het wel belangrijk dat binnen een vriendschap je elkaar advies kan geven, of dat je advies kan krijgen. Dat is misschien wat anders dan advies krijgen of geven, maar je beinvloed elkaar op die manier in elk geval wel. Bij echte vriendschap sta je als het goed is wel open voor advies van de ander.
13 jaar geleden
In echt vriendschappen is er ruimte voor kritiek. Zolang je maar niet over drijft. Cultuurverschil, onvolwassenheid en dichtklappen bij confrontatie daardoor kun je nog altijd vrienden worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk vrienden moeten elkaar steunen en helpen in het leven en dat houd soms ook in dat men de andere moet bekritischeren en zich laten bewust worden van zijn fouten. Tevens helpt kritiek om aan jezelf te werken en is het wel degelijk waardevol.

Natuurlijk moet het opbouwende kritiek zijn en geen kritiek doe bedoelt is om jou naar beneden te halen.
Als je merkt dat de kritiek puur gegeven wordt om je pijn te doen moet je deze vriendschap laten vallen, je gaat er alleen maar pijn van gaan krijgen als deze persoon je bllijft pijn doen.

Opbouwende kritiek en tips zijn zeker welkom in een vriendschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een beetje vriendschap is wel bestand tegen enige kritiek, zou ik denken. Als je elkaar geen kritiek kunt geven, wat is een vriendschap dan eigenlijk waard? Aan de andere kant is vriendschap wel een verhouding waarbinnen je juist veel van de ander tolereert. Je bent immers vrienden, je mag elkaar graag en gunt elkaar alles. Kritiek kan dan heel vervelend of confronterend zijn, hoe goed bedoeld ook. Het is en blijft een lastige kwestie.