Waarom worden blonde vrouwen dom genoemd?

Ik doel dan op de gezegde van " dom blondje". En waar komt die uitdrukking vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tik eens even 'dom blondje' in bij de zoekfunctie : deze vraag is al in meerdere versies gesteld en beantwoord : krijg je nog véél meer antwoorden.....

Het beste antwoord

Het is niet precies duidelijk waar de term dom blondje vandaan komt.. Volgens sommige werd de term in eerste instantie gebruikt om de filmactrice Marilyn Monroe te typeren. Marilyn Monroe was een bekende actrice in de jaren 50 en 60. Ze speelde destijds in een film: ‘Gentlemen prefer blonds', wat zoiets betekend als ‘Nette mannen geven de voorkeur aan blond’. In die film speelde ze een wat dommige, blonde vrouw. Dat beeld is haar blijven achtervolgen.

Andere mensen denken dat dom blondje een verwijzing is naar Jean Harlow. Jean Harlow is ook een actrice, maar ze leefde in de jaren 20. Jean speelde in films als Platinum Blonde (Platina blond). Ook zij speelde een niet zo slimme, blonde vrouw. Vermoedelijk is zo in de jaren 20 in Amerika de uitdrukking ‘dumb blonde’ ontstaan, wat dom blondje betekend.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vrouwen worden als dom bestempeld als ze blondzijn, omdat ze aan een bepaald schoonheids ideaal voldoen. Omdat veel mannen een blonde dame aantrekkelijk vinden, krijgen deze vaak dingen makkelijker gedaan dan de brunette zus. Hierdoor kan het lijken dat blonde vrouwen minder op basis van kennis, en meer op basis van uiterlijk gedaan krijgen. Om dit verder uit te buiten, kan je je dan als een dom schaap gaan gedragen -> Het domme blondje is geboren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een dom blondje dankt de naam aan omdat er blondjes zijn die dom zijn kijk maar
http://www.youtube.com/watch?v=XkQR3fhOeFY