Ouders dragen meer verantwoordelijkheid en zijn meer ervaren dan kinderen, dus is het in heel veel gevallen logisch dat ze meer te zeggen hebben.

Dat betekent niet dat kinderen niets te vertellen hebben. Je leeft samen in een huis dus ook kinderen hebben recht om mee te beslissen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik mag toch hopen van wel ja. Het zou een chaos worden als de kinderen het voor het zeggen krijgen, alhoewel ik om me heen (te) vaak zie dat ouders het met jouw stelling eens lijken te zijn.
13 jaar geleden
Jazeker wel.tenzij de kinderen de hypotheek,gas en electra en alle andere kosten betalen.Als je eigen schoorsteen rookt,heb jij het voor het zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag is of ouders meer te zeggen hebben.Ja dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het helemaal met Loenie eens. Ik werd altijd zo boos wanneer mijn vader zijn macht toonde door mij erop te wijzen dat ik van hen afhankelijk was. Omdat kinderen de middelen nog niet hebben om voor zichzelf te zorgen, betekent nog niet dat de ouder gelijk heeft in een kwestie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal wordt het geld meestal in conflictsituaties aangehaald inderdaad maar ik ga er even vanuit dat de ouders het beste voorhebben met hun kind en dat vind ik toch dat de ouders meer te zeggen hebben.Later als de kinderen volwassen zijn hebben zij in hun huis meer te zeggen dan hun ouders.
Zolang ouders alle rekeningen betalen en grote beslissingen moeten nemen hebben zij het voor het zeggen. Het zou iets anders kunnen gaan als het om de vakantiebestemming vaststellen gaat o.i.d.
Alle belangrijke zaken zijn de verantwoording van de ouders. Zodra de kinderen meerderjarig zijn en het ouderlijk huis verlaten krijgen zij zelf de verantwoording over hun eigen doen en laten en mogen/moeten ze ook hun eigen rekeningen betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja tot de kinderen 18 zijn,zijn ze de baas
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ouders kunnen ook aansprakelijk gesteld worden voor daden van hun kinderen. Logisch lijkt het mij dat ouders dan "meer te zeggen hebben dan kinderen".
Kids weten dikwijls niet wat de verantwoordelijkheid van hun ouder is, maar geloof me, het kan tellen. Je zal het pas weten als je zelf kinderen hebt....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die aansprakelijkheid is puur iets wettelijks en uit onvermogen van het kind om veranwoordelijkheid te nemen. Je kunt een kind het beste zoveel mogelijk leren zelf verantwoordelijk te zijn voor zijn eigen taken en daden. Ik ben het wel met je eens dat kinderen veel zaken nog niet goed in kunnen schatten en dat je pas later begrijpt waarom je ouders bepaalde dingen hebben gezegd, maar daar hoef je denk ik zelf geen kinderen voor te hebben. Volwassen worden is voor veel zaken al genoeg.
Eerlijk gezegd, vind ik je vraag wel iets leuks hebben.

Helaas moet ik je toch teleurstellen: Ouders moeten veel zaken voor hun kinderen beslissen, bepalen en..helaas soms ook..verbieden.

Pas als kinderen er zelf blijk van geven verstandig met verantwoording te kunnen omgaan kunnen de ouders beetje bij beetje hen die veranwoording toeschuiven.

Opvoeden, heb ik altijd gezegd, is jezelf overbodig maken zodat je kinderen zichzelf in het leven goed kunnen redden.

Hoe verstandiger dus de kinderen..hoe eerder ben je als ouder overbodig.

Overbodig moet je niet zien als een persoon die je voor de voeten, dus in de weg, loopt..als maar iemand die je voor steeds minder zaken nodig hebt.

Maar je ouders zie je op den duur dan veel meer als vrienden die je altijd met raad en daad willen bijstaan.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang het in het leer proces is tot een jaar of 18 wel ( tot op zekere hoogte ) Ouders willen het beste voor hun kinderen ( stimuleren ) . Maar ook vind ik belangrijk dat kinderen betrokken worden bij dagelijkse dingen (hun mening is ook belangrijk ) Ouders zijn een soort scheidsrechters en sturen bij waar nodig !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tot op zekere hoogte wel ja maar vanaf de pubertijd beginnen kinderen toch een mening te vormen over bepaalde onderwerpen. zo lang ze onder jou dak wonen ben jij toch de baas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het gaat om beslissingen nemen "ja".Maar als het gaat om zeggen "nee".Een kind moet alles kunnen zeggen.En een ouder moet altijd luisteren en begrijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zolang de kinderen in huis wonen en minderjarig zijn wel ja.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteraard maken de ouders de belangrijke beslissingen. Toch moet je kijken hoe strak je moet vasthouden hieraan.
Als kinderen iets willen wat niet schadelijk of slecht is, moet je afwegen of je hier heel streng op moet zijn.
Probeer het vooral positief te houden. Vertel je kinderen wat ze wel mogen, ipv alleen de nadruk te leggen op wat niet mag.