Uit huis gezet door de mama (meerderjarig). Wat nu?

Deze morgen ben ik uit huis gezet door mijn mama. Waarom? Omdat ik eergisteren bij mijn vriendje ben blijven slapen (waar ik trouwens al 10 maand samen mee ben). Ik was enorm moe en had geen zin meer om 10 kilometer terug te fietsen dus ik stuurde m'n mama een berichtje dat ik bij hem bleef slapen. Nouja, dat is tegen haar principes, daarom heeft ze m'n valiesje klaargezet.

Op zich niet zo'n probleem want ik heb nog een kot waar ik terecht kan en ik kan eventueel wel even logeren bij mijn vriendje (die trouwens ook nog thuis woont), maar financieel kan ik dat helaas niet helemaal bolwerken.

Dus nu vraag ik mij af waar ik recht op heb.
Zijn ouders geen onderhoudsplicht verschuldigd aan hun meerderjarige studerende kinderen? Is zij niet verplicht om mijn kot te blijven verder betalen?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Efkes voor de duidelijkheid: dit is dus een Vlaamse vraag. Alleen antwoorden als je weet hoe de Vlaamse stufi in elkaar zit svp ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien had je haar principes beter kunnen respecteren, en gewoon accepteren dat zij het zo niet wilde.
Als je moe werd, kon je ook eerder naar huis fietsen.
Je bent nu afhankelijk van je moeder, maar als je meerderjarig bent heeft zij die plicht je te voeden en in huis te nemen niet meer. Tuurlijk is het flauw dat je moeder dat bij jou heeft gedaan! Maar je kan je moeder niet veranderen,,
sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kan je vriendje nu voor jou betalen?
Volgens het principe: samen slapen, samen zorgen.
Ik begrijp de reactie van je moeder wel.
Zij is nu alleen nog goed genoeg om voor je te betalen.
Je gebruikt haar verder als hotel, waar je al of niet binnenkomt.
Neem een baan, en trek de consequenties. En ga met je vriendje samenwonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp de reactie van de moeder (in ieder geval uit deze kant van het verhaal) helemaal niet. Het gaat om een meerderjarig kind, met een vaste relatie, dat nota bene zelfs nog keurig een berichtje stuurt dat ze niet thuis komt slapen zodat de moeder zich geen zorgen hoeft te maken. Het verhaal dat de moeder gebruikt wordt als hotel (stuur jij een hotel braaf een berichtje als je ergens anders slaapt?) verzin je er ter plekke bij, dat blijkt niet uit haar vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je meerderjarig bent zul je zelf voor je kost en onderhoud moeten kunnen zorgen doormiddel van een bijbaantje naast je studie
en als je zoals je schrijft het geen probleem vind en je toch een andere "kot" hebt!!waar ligt dan het probleem?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klinkt absurd en dat is het ook. Ik ben 20 en ben intussen al een tijdje (10 maand) samen met mijn liefje. Ik zit op kot en hij blijft heel vaak slapen bij mij op kot. Mijn mama weet dat en dat vind ze niet erg. Onlangs bleef ik bij hem slapen en dat heb ik haar daarna verteld. Ze zei zelf "wie niet weet, niet deert". Vrijdag heb ik het haar laten weten dat ik bij hem bleef slapen. En nu lig ik buiten. Hieruit leid ik dan af dat het beter is dat ik lieg tegen haar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch vind ik het vreemd dat ze zich alleen maar afvraagt wat haar réchten zijn, en wat haar moeder allemaal nog voor plíchten heeft, maar dat kan aan mij liggen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is écht niets meer aan de hand. Mijn mama heeft me serieus voor dit uit huis gezet... Daarom dat ik mij er zo druk in maak en ook wil weten of ze dat zomaar kan doen. Ik zou idd graag m'n rechten weten want ik weet dat mijn mama dit meent (ze is nogal koppig) en ik ben hier helemaal nog niet klaar voor.

Antwoorden (5)

misschien kun je eens bij het ocmw langs gaan ,die hebben veel ervaring met dergelijke problemen.Ook bij een jongerenadviescentrum kan je terecht met veel vragen(zie bron)
13 jaar geleden
Aan je schrijfwijze te lezen denk ik dat je uit Belgie komt ? Mijn vermoeden bestaat na het lezen van je verhaal , dat je moeder in principe iets tegen die jongen heeft , en dat ze liever niet heeft dat je met hem gaat ! mogelijk is ze ook bang dat je studie hieronder gaat lijden ? Je schrijft dat je meerderjarig bent , die jongen woont thuis bij zijn ouders , je stuurt een bericht aan moeder dat je blijft overnachten , ouders van die jongen vinden het ook goed (denk ik) . EN dan zet je moeder je de dag erna uit het huis !?!? Er moet haast wat anders spelen ! Wat het betalen aan de studie aangaat ( en misschien het kot als je aangeeft ) ga ik er vanuit dat ze dat wel verder zal doen , omdat ze er toch zeker bij gebaat zal zijn dat jij je studie zal (kunt) afmaken . Maar in hoeverre ze (als het Belgie is) Wettelijk verplicht zijn weet ik niet , omdat de wetgeving aldaar omtrent dit niet duidelijk is , en bovendien ben je meerderjarig ! Ik hoop dat het allemaal goedkomt ! Gr.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De overheid gaat ervan uit dat studerende kinderen financieel gesteund worden door hun ouders. Dat is echter niet verplicht. In Nederland is het mogelijk om naast de basisbeurs bij te lenen. Dat is misschien niet een heel leuk vooruitzicht (je bouuwt gewoon een schuld op) maar de voorwaarden zijn extreem gunstig. Je zou kunnen uitzoeken of dat in Belgie ook kan. Daarnaast is het van belang dat je op zoek gaat naar een JIP (Jongeren Informatie Punt), of de gelijknamige variant in Belgie. Zij kennen al je rechten, plichten en de tips en trucs waarop je beroep kunt doen. Zo weet je zeker dat je in jouw situatie niet ergens geld laat liggen.
Ik zou verder zeggen (maar dat is heel persoonlijk hoor) dat je toch moet proberen om de relatie met je moeder weer op de rails te krijgen. Je hebt maar 1 moeder en hoe lomp ouders ook kunnen zijn, je vindt niet zomaar nieuwe. Heel veel sterkte in elk geval!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen: Praat eens met je ma. Je bent een volwassen vrouw en je bent haar dus verantwoording meer verschuldigd.

Dat je ma het bovenstaande niet inziet is haar gebrek. Ze ziet jou kennelijk nog altijd als 'haar kleine meisje'

Als je niet met haar kunt praten, via de telefoon of bij haar thuis, schrijf haar dan een briefje.

Leg haar daarin op vriendelijke wijze uit dat een je volwassen vrouw bent en dat jij, net als zij destijds, met de man van jouw keuze door het leven wenst te gaan.

Maar dat je dat heel graag in grote harmonie met je ouders wilt doen.

Vraag haar terug te komen op haar beslissingen en laat haar voelen dat je, ondanks alles, nog altijd heel veel van haar houdt.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou eerst met je moeder erover praten.

Daarna pas beginnen met de volgende stappen.
Bespreek het met je Mentor of Directeur vn je school, zij zullen je het beste info geven. Daarnaast zijn ze ook nog op de hoogte van je situatie zodat ze er rekening mee kunnen houden.

In Nederland heb je de IB-Groep hulp bij financieel. Laat je erover informeren.

sterkte en suc6