hoe spreek je daey uit?

wij zijn op zoek naar namen voor onze zoon en hebben een apparte naam gevonden ma we weten niet goed hoe we hem uit moeten spreken

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K
TurfGraver
6 jaar geleden
Leuk voor je zoon later....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Doe dit je zoon alsjeblieft niet aan! Als je zelf niet eens weet hoe je het uitspreekt, hoe kun je dan straks van anderen verwachten dat ze dat weten?
Ritsuka
6 jaar geleden
Doe je kind dit niet aan, hier gaat hij zeker mee gepest worden
Inekez1
6 jaar geleden
Waarom gaat hij daarmee gepest worden?? Omdat niet iedereen direct weet hoe het uitgesproken moet worden? Dus ook alle Johns worden gepest? Ongeacht of je hun naam uitspreekt als Djon, Sjon, Jon of Joon? Ook als je kind Jan, Mark of Bart heet kan hij gepest worden Als je Daey uitspreekt als Day betekent het Dag. Maar heel veel namen hebben (in een andere taal) een betekenis, zelfs in hun letterlijke schrijfwijze. Floor, Door, Stein, Storm, Merel, Fay, May, April en al die andere mensen met een dergelijke naam kunnen daar prima mee leven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Denk er ook aan dat in Nederland de achternaam "Daey Ouwens" in gebruik is. Het is een twijfelgeval, maar de burgerlijke stand verbiedt het gebruiken van achternamen als voornaam, dus je naam zou geweigerd kunnen worden. http://www.meertens.knaw.nl/voornamen/naamwet.html
dudemeister
6 jaar geleden
Daey Leno
is a no go zou ik zeggen

Antwoorden (3)

Je spreekt het uit als "Dee".
Als jij het al niet weet, kun je je natuurlijk afvragen in hoeverre anderen later zijn naam wél kunnen uitspreken...

Toegevoegd na 3 uur:
Te vergelijken met de uitspraak van "Day".
Bij bijvoorbeeld "Encyclopaedia Brittanica" spreek je de ae ook als ee uit.
6 jaar geleden
Luister maar goed, je spreekt het uit als 'Dieh'.
Een bepaalde schrijfwijze zet andere mensen vaak op het verkeerde been. Denk hierbij aan Robert, sommige mensen zeggen Rooobert, terwijl de bedoeling meestal toch Robbert is. Of Robin: Rooobin ipv Robbin.

Wellicht is het handiger om de naam anders te schrijven, zodat het uitgesproken zal worden zoals jullie bedoelen.

https://www.howtopronounce.com/daey/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
We hebben dezelfde bron, maar ik hoor toch echt "Dee".
Inekez1
6 jaar geleden
De bron geeft 3 uitspraken. De eerste persoon spreekt het uit als 'Dee'. De tweede als 'Dju' en de derde als 'Die'.
TurfGraver
6 jaar geleden
Kortom, maak er maar wat van....
Er is geen bepaalde uitspraak voor. Dat bepaal je als ouders helemaal zelf. Wil je je zoon 'Daai' noemen dan mag dat ook.

Hij zal later in zijn leven vaak meemaken dat zij naam anders wordt uitgesproken, maar dat geldt voor heel veel namen. Ook Robert, Michael, Patrick, Luke, John, Yfke, Margot, etc etc hebben niet voor iedereen dezelfde uitspraak. Typisch Nederlandse namen (Jeroen, Peter) zijn voor Nederlanders logisch qua uitspraak, maar worden door menig buitenlander weer anders uitgesproken (Djeron, Pieter). Welke naam je ook kiest, in de multiculturele en meertalige toekomst zal hij waarschijnlijk toch wel gaan meemaken dat hij de uitspraak (of schrijfwijze) van zijn naam moet uitleggen.