Beide ouders verhuizen naar het buitenland, kinderen laten ze achter (dat willen ze zelf), 1 zoon is 18 de andere is 16, mag dit?

Ouder verhuizen naar het buitenland, 2/3 kinderen laten ze achter. Een van 16 een van 18. Mag dit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als 18 jarige ben je volwassen en kan je op jezelf wonen. Hij hoeft dus zowiezo niet mee naar het buitenland. Ik weet niet hoe het zit met de 16 jarig. Stel hij gaat wonen met zijn broer van 18 lijkt mij dat geen probleem aangezien hij met een volwassene woont.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt Animeword123, hij gaat inderdaad bij de zoon van 18 wonen. Zou iemand nog kunnen bevestigen dat dit zeker mag?
Ivana
6 jaar geleden
Vraag even bij de wetswinkel.
tinus1969
6 jaar geleden
Los van 'of het mag', is er veel lastiger probleem: De jongen van 16 is niet handelingsbekwaam. Voor allerlei zaken (eigenlijk alles dat te maken heeft met kopen, huren, schoolgaan en overheid) zullen de ouders handtekening moeten zetten of toestemming geven (niet aan het kind, maar aan de verkoper, school, of gemeente).

Antwoorden (1)

Iemand van 18 jaar en ouder mag sowieso zelf beslissen waar hij gaat wonen, dat is dus geen probleem.

Voor de 16 jarige ligt het iets genuanceerder. Er is geen vaste leeftijd vanaf welke je zelfstandig mag gaan wonen, mits de ouders toestemming geven !!!
(Wanneer je dit gaat overdrijven dan komt er een punt waar jeugdzorg in zal grijpen, maar een harde grens is er niet)

Als ik het goed begrijp geven de ouders dus toestemming én is er een volwassene (de 18 jarige) thuis. Ik zou in beginsel geen problemen met jeugdzorg verwachten.