Kan ik, 4 maanden na ondertekening van de akte 'tot ontbinding van het samenlevingscontract' nog protest aantekenen tegen de inhoud?

Tijdens het scheidingsproces ben ik overmand door emoties en angst voor kwaadheid van mijn vriend, akkoord gegaan met de akte, en heb ik bij de notaris ondertekend. De notaris is de énige bemiddeling die wij gehad hebben. Achteraf is mij duidelijk geworden dat ik zwaar onderbedeeld ben, kan ik hier nog protest tegen aantekenen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K
tinus1969
7 jaar geleden
Nee. Getekend is getekend.
erotisi
7 jaar geleden
Strikt juridisch genomen moeten wil en wilsverklaring overeenkomen. Het kan dan zo zijn dat iemand bij. onder dronkenschap een overeenkomst aangaat of onder bedreiging een overeenkomst aangaat zodat de wilsverklaring er wel is om die overeenkomst aan te gaan maar eigenlijk niet de wil. In dat geval is er helemaal geen overeenkomst tot stand gekomen. Dat zijn natuurlijk vaak heel bijzondere omstandigheden. Maar kun je duidelijk maken dat je ondertekening niet overeenkomstig je eigenlijke wil was destijds dan kan de overeenkomst ongeldig zijn, tenzij de wederpartij te goeder trouw was mbt tot jou wil.. http://www.wetrecht.nl/een-rechtsgeldige-overeenkomst/ https://nl.wikipedia.org/wiki/Wilsgebrek
https://nl.wikipedia.org/wiki/Overeenkomst_(Nederland)#Ontbreken_van_wil
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Daar kan ik geen antwoord op geven. Vraag even hulp aan een advocaat. Je kan een doorverwijzing krijgen via het juridisch loket. Ook kun je een gedeeltelijke vergoeiding krijgen voor de kosten indien je een laag inkomen hebt. Veel sterkte!

Antwoorden (1)

De vraag of het mogelijk is om een echtscheidingsconvenant te wijzigen, terwijl beiden al getekend hebben is een veel voorkomende vraag als de emoties en de kwaadheid enigszins weer onder controle gekomen zijn.

Wanneer men het samen eens is dat het convenant gewijzigd moet worden, is er geen enkel probleem. Dan wordt er een aanvullende overeenkomst gemaakt, waarin precies wordt aangegeven wat uit het oorspronkelijke convenant moet vervallen en wat er voor in de plaats moet komen. Dit moet door beiden worden ondertekend.
Als men het convenant eenzijdig wil wijzigen en de ander is het er niet mee eens dan hangt het van het convenant af of de afspraken überhaupt gewijzigd kunnen worden.
Vaak staat namelijk in het scheidingsconvenant aangegeven dat het convenant niet kan worden ontbonden (niet geheel of niet gedeeltelijk) en dat er alleen nakoming geëist kan worden. Je kan dan dus niet van het convenant af maar alleen eisen dat de ander het echtscheidingsconvenant nakomt.
Het is ook van belang of het echtscheidingsverzoek al is ingediend of nog niet.
Met andere woorden: er is geen eenduidig antwoord te geven op de vraag of een echtscheidingsconvenant gewijzigd kan worden wanneer één van beiden het daar niet mee eens is.
Onder bepaalde omstandigheden kan dat alleen wanneer er sprake is van onvoorziene omstandigheden op grond waarvan het niet redelijk is elkaar aan de gemaakte afspraken te houden. Soms als blijkt dat u echt zeer benadeeld bent, maar dan had de notaris moeten waarschuwen. Als hij de enige bemiddelaar was, had hij voor beide partijen een eerlijke oplossing moeten voorstellen.

Toegevoegd na 52 seconden:
Als het klopt dat u zwaar onderbedeeld bent had de notaris u daarop moeten wijzen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Interessant! Plus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Daarom ben ik mordicus tegen het maken van convenanten via één advocaat. één notaris. Zelfs tegen één mediator. Men kan in het recht niet twee heren dienen. Salomonsoordelen komen alleen in de Bijbel voor.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een niet-wijzigingsbeding in een convenant heeft betrekking op de partner- of kinderalimentatie.
Bij aanvechting hiervan zal het Hof niet snel beslissen dat er sprake is van een ingrijpende wijziging van omstandigheden.
teusvh
7 jaar geleden
Elk contractkan worden ontbonden op grond van dwang, dwaling of bedrog. Maar dan zal wel de partij die de ontbinding vordert moeten bewijzen (of zeer aannemelijk moeten maken) dat daar sprake van is. Dat het convenant bij een notaris is opgesteld maakt het extra lastig, omdat de rechter geneigd is aan te nemen dat die er op heeft toegezien dat partijen bewust en uit vrije wil de afspraken maakten.