Wanneer, is de erfenis zonder testament rechtsgeldig?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De erfenis is rechtsgeldig (de erfgenamen kunnen daarop aanspraak maken) zodra er een verklaring van erfrecht is opgemaakt door de notaris. Daarin staat wie hoeveel precies krijgt, maar de totstandkoming daarvan verloopt inderdaad via het versterferfrecht, zoals verwoord door SimonV.

Antwoorden (1)

Een erfenis zonder testament is rechtsgeldig als de afwikkeling volgens het versterferfrecht verloopt.
Het Nederlandse erfrecht is geregeld in Boek 4 van het Burgerlijk wetboek.

Erfgenaam bij versterf wordt men door verwantschap met de overledene.
De wet "roept tot een nalatenschap" als erfgenamen uit eigen hoofde achtereenvolgens:
- partner (in huwelijk of geregistreerd partnerschap) en kinderen
- ouders, broers, zusters
- grootouders
- overgrootouders

In groep 1 gaat het om de echtgenoot, geregistreerd partner en eigen kinderen dan wel kleinkinderen. Is de erflater getrouwd en heeft hij/zij kinderen, dan erft de echtgenoot samen met de kinderen, ieder een gelijk deel. De wettelijke verdeling is van toepassing. De kinderen krijgen hun erfdeel niet in handen. Hun erfdeel wordt omgerekend in geld. Dit bedrag is pas opeisbaar na het overlijden van de langstlevende echtgenoot. Is een kind overleden, dan treden diens kinderen in de plaats van hun ouder. Kleinkinderen treden in de plaats van hun ouder, als deze eerder is overleden.
In groep 2 gaat het om de ouders, (half)broers en (half)zusters. Is de erflater niet getrouwd en heeft hij/zij geen kinderen, dan erven de ouders en(half)broers en (half)zusters. De ouders erven ieder een kwart, de halfbroer en/of -zuster de helft van een volle broer en/of zuster Is een broer of zuster al eerder overleden, dan komen diens kinderen daarvoor in de plaats.
In groep 3 gaat het om de grootouders en tot slot in groep 4 gaat het om de overgrootouders.
Is de erflater niet getrouwd, heeft hij/zij geen kinderen, geen ouders en geen broers of zusters, dan erven de grootouders. Als die al gestorven zijn, komen hun (klein)kinderen daarvoor in de plaats. Zijn ook deze allemaal gestorven, dan komen de overgrootouders met hun afstammelingen aan bod.