Wat te doen tegen zusje heel vak spullen pakt of wil lenen?

Mijn jongere zusje (13) pakt heel vaak make up en kleding van mij. Ik heb het er al vaak met haar over gehad, maar ze blijft het doen. Als ik het tegen mijn ouders zeg, krijgt ze meestal straf, maar ik wil ook niet dat er ruzie is. Ze vraagt ook vaak of ze spullen van mij mag lenen, meestal wel mijn 'goede' spullen. Ik weet dan niet of ik ja moet zeggen, want het is goed dat ze het deze keer vraagt ipv gewoon pakt, aan de andere kant wil ik nee zeggen omdat ik ze al veel spullen heeft geleend of gepakt.
Maar dan voel ik me ook zo egoïstisch, want ze is mijn zusje. Het is niet zo dat ik echt helemaal nooit iets van haar leen of pak, maar veel minder vaak. Ik ga daar ook zuiniger mee om dan zij. Ik wil dat ik ze stopt met dingen pakken maar ik wil niet al te veel ruzie ofzo.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

Je wilt de 'kool' van de 'geit' sparen...

Je wilt resultaat zien en geen ruzie veroorzaken.
Het is wel een heel vervelend probleem hoor, @1899anoniem... wattedoen?

Je kamerdeur op slot doen?
Alles wat zij niet mag lenen in een kledingkast bewaren + slot natuurlijk.
Haar iets cadeau geven, een kleinigheid beloven?
of
een knallende ruzie, iedere keer dat ze wéér je mascara of zonnebril of je goeie shirt geleend heeft.

Kies maar, er zijn twee manieren voor nu.

De 3e manier ( je ouders inschakelen ) werkt niet , zeg je, want ook dan komt er ruzie...

Aan jouzelf de keuze. Wij kunnen wel kiezen, maar dat heeft geen zin. Wij weten niet of je een slot op je kamerdeur hebt, of dat je kledingkast een slot met sleutel heeft?

Antwoord

Er zijn meerdere mogelijke oplossingen. Met of zonder acute ruzie, je kunt niet voorspellen hoe iemand ergens op reageert, maar jij kent je zusje het beste.
-Advies- : alles achter slot en grendel (vraag je ouders om een kast met sleutel!) en mij lijkt het probleem opgelost.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ken het probleem. Drie dochters en dat gebeurde hier ook. De oorzaak is gewoon dat ze tegen je opkijkt en graag jouw spullen draagt om iets van jouw "glorie" te kunnen uitstralen. Is helemaal niets mis mee en heel natuurlijk.
Je moet haar eens rustig vragen waarom ze zo graag jouw spullen leent, ze zal waarschijnlijk zeggen dat jouw spullen leuker, beter en smaakvoller zijn. Ze is dus gewoon onzeker en met jouw spullen voelt ze zich groeien.
Maak er niet zo'n punt van. Vertel haar wel dat ze het altijd eerst moet vragen en wanneer jij toestemming geeft dat ze het dan zeer zorgvuldig moet behandelen, net zo netjes als jij zou doen. Zeg ook een keer nee, en beargumenteer waarom ze het deze keer niet krijgt. De sfeer blijft dan goed en ze zal nog meer waardering voor je krijgen.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Plus+
Denk dat je een punt hebt.