Verandering van de achternaam kan dit?

Hey allen
Ik ben
Sinds kort bezig met een stamboom te maken van mijn familie.

Maar ik heb iets raar gevonden...

Ik heb een directe voorouder (6de generatie) die dat Joannes Baptist bruyns heet (geboren: 1762 en gestorven te Bornem op 10/08/1827) maar de eerst komende zoon heet Franciscus de bruyn maar kan zomaar de achternaam veranderen??

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
Erna55
7 jaar geleden
Lees eens hier : http://www.isgeschiedenis.nl/nieuws/napoleon-voert-de-achternaam-in-nederland-in/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Wesley,
Een groot aantal kinderen van vaders met de achternaam Bruyns, zijn bij de geboorte ingeschreven met de achternaam De Bruyn.
Andersom kwam in België ook voor ook voor.
https://www.genealogieonline.nl/stamboom-thysebaert-de-maeyer/I1583.php
En hebben de getuygen deze akte benevens ons geteekend, den vader heeft verklaard niet te konnen schrijven bij faute van geleerdheyd, naer hun voorlezingg gedaen te hebben.

Het beste antwoord

Ja, dat kan, zeker in die tijd.

Vroeger werden mensen vaak genoemd naar hun vader (Jan Pieterszoon, Pieter Klaaszoon (nu Pietersen, Klaassen, Jans(s)en), en elke generatie heette dus anders. Anderen werden genoemd naar hun beroep (bakker, visser, molenaar), hun woonplaats, hun titel, hun bijnaam etc.

Pas in de Franse tijd (1799-1815) werd vastgelegd dat iedereen een achternaam moest hebben, en wie er nog geen had - uit traditie of gewoonte - mocht er eentje kiezen. Vanaf toen lagen de familienamen "vast", en heette zoon Jan van Pieter Janssen niet meer Jan Pietersen maar Jan Janssen.

Maar de regels lagen toen nog niet zo vast als tegenwoordig ,en de spelling al helemáál niet, dus daar zijn zeker in het begin nog wel foutjes mee gemaakt, verschrijvingen en kleine veranderingen, waar niet zo zwaar aan getild werd. De eerste "officiële" spelling van het Nederlands (Spelling-Siegenbeek) dateert pas van 1804, en lag toen nog lang niet overal even rotsvast, en dat geldt voor spelling van namen nog minder, omdat daar geen vaste regels voor zijn.

Een naam als Bruyns kan dus zomaar "vanuit het niets" ineens Bruyn, de Bruyn, de Bruyne, Bruin, de Bruin, Bruine, Bruinen, Bruins, Bruijns etc. geworden zijn. Pas in de vorige eeuw begon men echt op het lettertje te kijken. Maar je kunt er vergif op innemen dat heel wat mensen ver terug familie van elkaar zijn terwijl hun achternamen heel verschillend geschreven worden. (maar een algemene achternaam als deze , kan ook uit enkele totaal verschillende takken bestaan, zodat je bijvoorbeeld WEL familie bent van ene De Bruijne, maar NIET van een andere De Bruyn ;-) )

Het maakt stamboekonderzoek er niet makkelijker op. Daarom zijn geboorteplaatsen en voornamen soms zelfs minstens zo belangrijk , vooral naarmate je verder teruggaat.

Toegevoegd na 15 minuten:
Die eerste zoon zal om en nabij 1790 geboren zijn ; inderdaad nog net voor de officiële onveranderlijke achternaam werd ingevoerd. Om verder te zeken moet je dus uit zien te pluizen hoe de vader van Joannes Baptist Bruyns heette.....dat hoeft beslist geen Bruyns te zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Helemaal waar !
Ik ken een verhaal waarbij een vader er bij de aangifte van zijn 5 zoons er in 'geslaagd' ze alle 5 een gelijk KLINKENDE naam te geven, maar toch alle 5 verschillend geschreven. Volgens mij kon zowel de vader als de ambtenaar niet/nauwelijks schrijven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Merci alvast voor de info.. En ik heb de vader inderdaad ook gevonden het zou over Judocus bruyns gaan geboren op 1710 en gestorven in 1788.

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk gaat het gewoon om een schrijffout bij inschrijving(gebeurde vroeger wel regelmatig).