Hoe kan ik als minderjarige het huis uit?

Om mijn lange verhaal kort te maken : ik ben bijna 17 en heb al jaren ruzie met mijn moeder en begon eigenlijk toen mijn broer een ongeluk kreeg en ik begreep dat hij haar aandacht nodig had maar dat is nu 5 jaar later en hij woont nu op zichzelf, ik moest heel het huis opruimen en zij ging koken en slapen. Ik heb nu een vriendje en woon soort van al een jaar bij hem en pas na een jaar gaat ze dreigen met politie tegen zijn moeder terwijl ze in dat jaar 1x is langs gekomen (zijn moeder heeft zelf ook ernstige problemen en vind dit echt respectloos) en als ik er met m'n moeder over praat zegt ze ik ben zoals ik ben en jij moet veranderen, ikdoe echt mijn best om het goed te krijgen maar ze ziet alleen mij als probleem en niet zichzelf, ik moet nu doordeweeks thuis slapen en ze doet net alsof die ruzies nooit geweest zijn en als ik er over begin word ze weer boos, ik heb al een beetje opgezocht over pleeg gezinnen maar vind het eng om hulp in te schakelen volgens de mensen die mijn situatie kennen zeggen eigenlijk dat ik mentaal mishandeld word, weet iemand wat ik kan doen want ik kan dit echt niet meer aan ik ga hyperventileren als ik naar huis moet en ben na een '' gesprek'' met m'n ma heel de week vandaag.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.5K
HeerVoldemort
7 jaar geleden
De allereerste stap die je moet nemen is een afspraak maken met je huisarts. Je bent angstig voor professionele hulp zeg je. Niet doen! Je moet voor jezelf opkomen en als minderjarige gaat dat wat lastiger dan als 18 jarige. Maak een afspraak met je huisarts en leg je problemen aan hem/haar voor. Die kan je hoed verder helpen. En volgens mij gaat je moeder echt geen aangifte doen. Je werd niet tegen je zin vast gehouden. Dus er valt weinig aangifte te doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
als mijn moeder echt wil kan ze aangiften doen, mijn vriendje is meerderjarig en als het echt wil kan ze heb aangeven als pedofiel, ik heb gisteren een mail naar mijn mentor gestuurd en ga binnenkort met haar praten heel erg bedankt voor je reactie
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Kan ze bewijzen dat jij seksueel contact hebt gehad met je vriend? Nee hoor die aangifte wordt niks. De politie lacht haar vierkant uit.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Trouwens als ik het goed heb is seks met wederzijdse toestemming niet strafbaar. Niet als jij 16 bent. En je niet gedwongen word of "betaald" word.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Al zóu ze dat kunnen bewijzen, HeerV: VS is 16, dus er is niets strafbaars aan, tenzij er sprake zou zijn van dwang.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik kan er gewoon echt niet meer tegen ik vind het zo kut dat ze zo narcistisch en egocentrisch is
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Anoniem, seks is vanaf 16 jaar niet strafbaar. Ook niet met iemand van 23 jaar.iemand van 22 jaar. Het moet dan wel vrijwillig zijn en je mag niet gedwongen worden. Mag ik uit je opmerking "als zij het echt wil kan ze hem aangeven als pedofiel" opmaken dat het leeftijdsverschil behoorlijk groot is?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In jouw verhaal staat een zinnetje, dat mij erg verontrust namelijk: "ik doe echt mijn best om het goed te krijgen". En hoe komt het dat je nu de termen "narcistisch en egocentrisch" gebruikt. Uit je eerste verhaal kreeg ik niet de indruk dat je jouw moeder zo zag. Mocht het ooit zover komen dat je moeder aangifte doet, dan kan ik je wel vertellen (heb ik zojuist ook bij een andere vraag gezet) dat elke kinder(rechter) ATIJD het belang van het kind voorop zet.
Ook al zijn de verhalen van buitenstaanders vaak anders.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het leeftijds verschil tussen mijn vriend en ik is bijna 5 jaar voor sommige heel veel en voor andere valt het wel mee, ik doe mijn best om het goed te krijgen maar ze denkt alleen maar aan zichzelf op de camping kreeg ik een allergie aanval en toen reageerde mijn moeder eerder boos dan bezorgt. Mijn broer was zijn medicijnen vergeten en dan hoor ik haar telkens zeggen als het niet anders kan dan ga ik wel heen en weer (van zeeland naar den haag) en toen ik die aanval had zei ze ga morgen maar met de bus en moest toen ook een tas vol spullen mee nemen terwijl ik bijna niet kon ademen. Ze doet echt alles voor mijn broer en bijna niks voor mij. Ze geeft me wel kleren, maar niet de soort aandacht die ik wil terwijl mijn broer haar aandacht spuug zat is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik deed vroeger ook altijd berichten sturen en dan reageerde ze met een paar woorden en toen ik aangaf dat ik het niet fijn vind dat ze kort af doet zei ze ik ben zoals ik ben en sinds dien praat ik niet meer zo heel veel met haar via facebook. Als we het niet over de thuis situatie hebben gaat het goed maar als we er over beginnen is het weer knallende ruzie. ik wil er over praten maar ze begint er nooit over en als ik er over begin word ze boos en zegt ze dat ze moe is ofzo

Antwoorden (1)

Ik denk dat hier heel veel aan de hand is, zeker ook met je moeder. En ik denk dat je daar gewoon professionele hulp bij moet vragen De huisarts of maatschappelijk werk is de eerst stap, maar ik sluit niet uit dat er op een gegeven moment jeugdzorg zal / moet worden ingeschakeld, want je moeder lijkt me niet heel erg van goede wil en niet primair gefocussed op haar kinderen. Of echt het huis uit DE oplossing is kan ik van hieruit niet beoordelen ; je moeder zal eerst HEEL erg hard aan de slag moeten met zichzelf, een stukje volwassen worden ofzo. Al kan er ook een flinke depressie onder schuilen. Maar in elk geval iets dat JIJ niet oplost.
Ik mis (weer) een vader in dit hele verhaal, maar dat is tegenwoordig helaas geen uitzondering meer.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ze ziet zichzelf niet als probleem, een vriendin van haar zei dat wij samen naar een psychiater moesten om er over te praten maar toen zei ze nee (mijn naam) moet gewoon sorry zeggen want ik doe niks. Ik vind het heel eng om hulp in te schakelen maar ben daar nu wel mee bezig, ik wil het huis niet uit of later telkens op gesprek, ik wil gewoon een moeder.
Mijn vader was een paar maanden voor mijn geboorte al weg maar hij hield wel contact met mijn broer, ik weet dat mijn vader erg apart is (hij zette dat ongeluk van mijn broer in de krant en op Facebook bijvoorbeeld), maar nu begin ik ook te twijfelen wat mijn moeder altijd over hem zei dat ze het erg overdrijft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het in de krant laten zetten of op Facebook schrijven over het ongeluk van zijn zoon (jouw broer) maakt jouw vader echt niet apart. Dat is in de huidige samenleving volledig geaccepteerd.
Via dit sociaal medium schrijft hij het van zich af, misschien is het wel zijn enige manier om het aan jouw te vertellen.
Het op Facebook zetten wanneer men naar het toilet gaat of schone sokken aantrekt, dat vind ik apart. Negatief praten tegen een kind over de andere ouder komt heel veel voor en kan voor een kind zeer nadelige gevolgen hebben voor het verdere leven. Deze ouder maakt zich schuldig aan ouderverstoting. Ouderverstoting is een ernstige vorm van geestelijke kindermishandeling. Ook bij een kind die a.s. november al 17jaar wordt.
Als jouw manipulerende moeder zich hieraan schuldig maakt rest jou maar één antwoord:
"Hij is toevallig wel MIJN VADER".
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik wil ook geen contact met mijn vader want hij heeft er bewust voor gekozen om mij te verstoten want als hij me echt graag wilde had hij me samen met mijn broer langs laten komen en niet alleen met mijn broer, er zijn nog veel meer dingen die hij gedaan heeft en wil daarom ook geen contact met hem, ik baal gewoon heel erg, ik heb al geen vader en dan heb ik ook nog zo'n relatie met mijn moeder. Ik ben heel blij dat mijn vriendje zijn ouders wel voor mij zorgen en meer als vader en moeder voelen dan mijn biologische