hoe krijg ik mijn moeder duidelijk gemaakt dat ik beperkte energie heb ?

met mijn moeder die sinds 2009 weduwe is (en ik ben enig kind zonder partner/gezin) is een afspraak gemaakt om elke avond even te bellen om een teken van leven te geven. Echter ik heb geen zin meer na een dag werken om haar verhalen aan te horen, ik heb beperkingen en ben daardoor in energie beperkt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Met mijn moeder die sinds 2009 weduwe is (en ik ben enig kind zonder partner/gezin) is een afspraak gemaakt om elke avond even te bellen om een teken van leven te geven. Echter ik heb geen zin meer na een dag werken om haar verhalen aan te horen. Ik heb beperkingen en ben daardoor ook in energie beperkt. Als ik een keer bij haar thuis kom om iets af te geven en zij niet thuis is, krijg ik altijd de opmerking dat het jammer is dat ik net ben gekomen als zij er niet is. In het weekend, en nu ik in de ziektewet zit, belt ze soms meerdere keren per dag. Ik merk dat ik me begin te ergeren en kortaf op haar reageer. Ik voel geen steun van mijn moeder, ik voel alleen haar bezorgdheid en ook dat kost mij energie. Als ik aangeef tijdens een middagtelefoontje dat bellen 's avonds voor mij niet hoeft, wordt ze emotioneel. Daar word ik dan nog vermoeider van. Ik voel haar niet meer als een moeder maar regelmatig als iemand die ik verplicht 's avonds moet bellen. Ik heb met haar proberen te praten en ze is zelfs een keer meegeweest naar een psycholoog. Ze zegt dan dat ze me begrijpt.... maar haar reacties blijven hetzelfde.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In welke plaats woont je moeder? In sommige gemeenten kan er hulp van de buren ingeschakeld worden, zodat jij ontlast wordt met het bellen, mogelijk kunnen zij je hierbij helpen, al is het maar 1 of 2 keer in de week, ieder beetje helpt. Hier een voorbeeld daarvan:
http://www.burenhulpcentrale.nl/
Is dat er niet, zet dan zelf de stap naar de buren van je moeder en vraag of zij dat 1 of meerdere avonden per week willen en kunnen doen (je moeder bellen, of even bezoeken), laat jouw telefoonnummer dan achter bij de buren die hier bereidt toe zijn, zodat zij jou kunnen bereiken als er iets mis is met je moeder.
Als dit lukt, maak dan duidelijke afspraken en hou je daaraan. Vergeet niet voordat je zoiets in gang zet, dit met je moeder te overleggen, zij moet hiervoor openstaan om dit te laten slagen.
Ik denk dat je moet stoppen met haar uitleggen wat je mankeert, uit jouw verhaal krijg ik het gevoel dat ze eenzaam is en je daarom graag bij zich heeft, of in ieder geval even hoort. Contact met de buren kan de eenzaamheid grotendeels oplossen, waardoor ze jou hopelijk wat meer rust en vrijheid gunt.
Erna55
7 jaar geleden
Je hebt afgesproken met je moeder om even te bellen om een teken van leven te geven.
Je moeder heeft blijkbaar behoefte om je dan te vertellen wat ze die dag beleefd heeft. Daar heb je niet altijd zin in.
Nu benoem je je vermoeidheid en vind je dat je moeder daar rekening mee moet houden. Het lukt je niet om je moeder te vertellen dat je geen trek hebt in haar verhalen.
Het is mij niet duidelijk of het contact dat jullie met de psycholoog hebben gehad bedoeld was om beter te communiceren. En of je daar ook handvatten hebt gekregen om de communicatie te verbeteren. Want mogelijk kun je dan terugvallen op de technieken die aangerijkt zijn.
Ivana
7 jaar geleden
Je moet gewoon voor jezelf grenzen bepalen. Hoe vaak wil je met haar praten en hoelang mag dat duren. Ouders hebben ook de plicht om kinderen hun leven te laten leiden zonder daar constant op in te breken. Ik ben oud en heb 4 kinderen. Die zie ik alleen als ze daar zelf behoefte aan hebben of mij een bezoek gunnen. Inbreuk op hun privacy maak ik niet. Als ik me eenzaam voel zoek ik leeftijdgenoten op, of ga het bos in waar ik andere hondenbezitters tegenkom. Het moet eens afgelopen zijn met het idee dat ouderen hun eigen eenzaamheid niet zouden kunnen opheffen. Eenzaamheid is een treurnis die je kan koesteren of waar je zelf wat aan moet doen. Wees gewoon wat duidelijker naar je moeder toe, of lees haar dit eens voor.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Ivana +1

Antwoorden (1)

Ik herken wat je vertelt.
Mijn moeder had , nadat zij weduwe geworden was , de mateloos irritante gewoonte om mij niet dagelijks maar wel heel vaak te bellen en dan te zeggen : "ik wilde even je stem horen!"

>>(zij heeft zelfs een keer naar mijn werk gebeld, zij had het telefoonnummer voor het geval dat, maar belde een verkeerd nummer en ...laten we zeggen... ik heb haar dringend verzocht dit niet meer te doen.) <<

"Ik wilde even je stem horen!"
Het was niet zo dat het gesprek daarmee ten einde kwam, nee dat duurde nog wel eventjes. Uiteraard vertelde zij wel iets, maar meer nog wilde zij alles van mij weten. Ik deed de boodschappen en we hadden bijna dagelijks telefonisch contact. Een keer per dag, dat wel.

We kenden nog geen nummerherkenning.

Nu zou het dus een kwestie van overleg zijn, x keer per week bellen en anders kun je daar zelf paal en perk aan stellen. Het moet namelijk niet van haar kant komen, nee, JIJ moet de grenzen stellen!

Doe je dat niet, dan laat je over je heen lopen.
Dus hulp zoeken kan wel , bijvoorbeeld bij de buren, dat is een prima idee, maar als dat nou niet lukt, dan zou de aanschaf van een telefoon(-toestel) met nummerherkenning een waardevolle investering zijn.

De keren dat ik niet de telefoon aannam zijn op 1 hand te tellen, maar ik heb wel meerdere keren duidelijk moeten maken dat het niet 'gewenst' was om zo vaak contact te hebben.
Zelfs toen ik later ook thuis kwam te zitten heb ik daar de hand aan gehouden. Ik kon hier ook niet tegen, ik had rust nodig.

Als je moeder hier geen gevolg aan wil geven, zou ik met haar naar haar huisarts gaan, of dit i.i.g. met haar bespreken en eventueel met haar huisarts =met of zonder haar= en al dan niet stappen ondernemen aan de hand daarvan.

Het is niet eenvoudig, zeker niet, maar naar mijn idee wel erg noodzakelijk. Niet iedereen heeft een dusdanige relatie met moeder dat een dagelijks contact überhaupt nodig/wenselijk is.

Sterkte , het is niet eenvoudig , I know .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb je wel eens gedacht dat je misschien hooggevoelig zou kunnen zijn. Je kunt eens kijken onder HSP (High Sentisive People). Je energievoorraad slingt bij teveel prikkels van buitenaf. Zoals na een werkdag nog eens verhalen aanhoren. Er zijn testen op internet die je kunt doen en als blijkt dat je HSP'er bent kun je dit eens met je moeder bespreken. Ik weet zeker dat zij het beste met je voor heeft alleen het niet begrijpt. Dit kan voor jullie beide een enorme duidelijkheid en opluchting brengen.
Hooggevoelige mensen hebben 11% meer zenuwstelsel dan niet hooggevoelige mensen, dat is ook wetenschappelijk bewezen. Het is absoluut geen handicap,maar een kracht. Je hoeft alleen maar te leren hoe je ermee om moet gaan. Veel succes! Groetjes een andere HSP'er! :-)
Erna55
7 jaar geleden
@Ernya, in welke wetenschappelijke bron kan ik vinden dat HSP 11% meer zenuwstelsel hebben ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.realeyezation.nl/weblog/hooggevoeligheid-wat-is-dat/ "Hooggevoeligheid ook wel HSP (High Sentisive Person) genoemd, zijn mensen die 11% meer gevoeliger zijn in hun zenuwstelsel dan niet-hooggevoelige mensen. Dit is zelfs wetenschappelijk bewezen! " 1. klok-klepel bewering
2. geen link naar wetenschappelijk onderzoek
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar de helft van de zinnen krijgt een uitroepteken! En het staat vol met taalfouten, tegenstrijdigheden (zo blijkt 20% van "de bevolking" uniek en bijzonder)! "Een steeds meer voorkomt dan men zich realiseert", ten slotte! Yep... Ik ben overtuigdtd.