hoe vertel je je ouders dat je een ouder lief hebt?

Ik ben een meisje van 14 en ik ben nu ongeveer een maand samen met een jongen van 18. Mijn papa is hiervan op de hoogte, maar mijn mama durf ik dit niet te zeggen. Mijn mama reageerd op alles direct heel overdreven en overbezorgd. Ik zou wel graag meer afspreken en ik lieg niet graag tegen mijn ouders. Heeft er iemand mischien goede raad over hoe ik dit moet aanpakken? Alvast bedankt x

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Begin gewoon met: "mam, ik heb een vriend(je)", ze zal dan vast vragen gaan stellen, waarop je dan eerlijk antwoorden moet, misschien vraagt ze naar zijn leeftijd, misschien ook niet. Als ze er wel naar vraagt, is het een normale reactie dat ze schrikt, ga niet proberen die schrik weg te nemen, laat het even binnenkomen bij je moeder. Probeer het te begrijpen, jij bent 14, bent nog niet zo lang uit de poppen, hij is 18 en is al met hele andere dingen bezig. Weet dat seks tussen jullie beiden voor de wet strafbaar kan zijn, dat weet je moeder waarschijnlijk ook, zorg dus zelf dat je je hiertoe niet over laat halen. Gebruik je verstand, laat je niet overhalen tot dingen waar je nog niet aan toe bent, of gewoon nog niet wilt.
Maar goed dat was je vraag niet, je kunt je moeder nadat alle vragen zijn gesteld en beantwoord, voorstellen om over een aantal weken je vriend aan haar en je vader voor te stellen, mogelijk maakt dat het dan voor haar makkelijker deze verkering te accepteren. Verwacht dan geen vrolijke moeder op de bank, ze zal nerveus zijn, niet weten wat ze hiermee aan moet. Zorg dat je naast je vriendje blijft zitten en niet op je vriendje (hou de intimiteiten zoals kussen nog even buiten je ouders). Bereid je samen met je vriend voor op dit gesprek en laat het de eerste keer niet te lang duren, maar lang genoeg om je ouders te laten weten met wie je omgaat.
Als jij 20 was geweest en je vriend 30 zou dit makkelijker zijn voor je ouders.
http://www.vraaghetdepolitie.nl/sf.mcgi?779
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tja onze zoon en zijn verloofde schelen ook 9 jaar; onze dochter en haar verloofde een jaar. veel verschil merken we eerlijk gezegd niet in de wisselwerking. Leeftijd is niet belangrijk (had een oom die 21 jaar ouder was dan de bijbehorende tante -- hij overleefde haar 8 maanden en stierf op 95-jarige leeftijd.)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@WillemNeo Zonder de leeftijden van je zoon/verloofde en je dochter/verloofde te vermelden schieten we hier weinig mee op, maar iemand van 55 met een vriend van 67 is natuurlijk een heel andere situatie dan vraagsteller [vs] hier beschrijft. Bovendien kan dit verschil van 4.jaar op deze jonge leeftijd [14/18] 10x zo groot lijken/aandoen als op volwassen leeftijd. Leeftijd hoeft niet belangrijk te zijn, maar is het in de praktijk bijna altijd wel. Een ding ... meisjes worden sneller volwassen dan jongens - gemiddeld. En een jongeman van 18 jaar kan 'volwassen' zijn of lijken en een meisje van 14 kan 'volwassen' lijken, maar ook totaal niet, inderdaad 'net uit de poppen' en het alleen maar ontzettend interessant vinden dat een 18 jarige jongen naar háár kijkt!! Of dit zo is, zullen wij nooit weten, maar dat zal moeders wel zien en weten... Ik begrijp heel goed dat moeder overbezorgd is en dat lijkt me ook logisch.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De reactie van @Crea is prima... ik kan niet plussen / mijn waardering laten blijken in een reactie, anders dan met woorden! @Crea Plus +

Antwoorden (2)

Lieve Louise, kies een moment wanneer je moeder open en vriendelijk is.
Neem haar in vertrouwen. Een liefhebbende moeder heeft vaak veel meer begrip voor je dan je denkt.
Het zou mij niet verbazen als ze niet op zijn minst al een vermoeden heeft.

Toegevoegd na 22 minuten:
Haar overdreven bezorgdheid wijst op betrokkenheid en kan ter maken hebben met nare ervaringen in haar eigen leven.
Nu voelt ze zich mogelijk machteloos, "voelt"dat er wat aan de hand is en weet niet wat. Betrek haar in je leven en help haar jou te begrijpen.
Ouders zijn ook maar mensen die soms net zoveel van hun kinderen (moeten) leren als andersom.
Nu lijkt 14 en 18 jaar een onoverkomelijk leeftijdverschil en staat intieme relatie (seksueel) in de weg maar over enige jaren ligt dat anders.
Je vriend zal op je moeten wachten maar zal dat voor je over hebben als zijn liefde voor jou oprecht is.
Introduceer je vriend bij je ouders nadat je ze eerlijk hebt vertelt hoe het zit. Dat neemt veel onzekerheid bij -met name - je moeder weg.
Zo geef je ook je vriend kans om geaccepteerd te worden door je ouders en kunnen je ouders je helpen je verliefdheid -die gaat veranderen in de tijd- zelf goed te begrijpen.
Je ouders kennen je op sommige vlakken beter dan jezelf (en op andere vlakken slechter) omdat je jou langer kennen dan jij jezelf kent.
Als jou vriend een goede jongen is en jullie als gezin goed met hem om kunnen gaan, kan dat veel ellende voorkomen.
Het is echt onmogelijk lange tijd met liegen weg te komen en dat blijk je goed te beseffen. Je wilt niet egen je ouders liegen, dat zegt veel over jou.
Als jouw ouders zien dat deze jongeman je gelukkig maakt, kun je in je ouders onverwachte steun aantreffen.
Ik wens je veel liefde en wijsheid.

Toegevoegd na 15 uur:
Als vader van twee volwassen zoons en pleegvader van verscheidene pleegdochters in de leeftijd die je nu ook hebt, word ik vaak in vertrouwen genomen door hen.
Ook jij hebt je vader in vertrouwen genomen en het kan zijn dat je gevoelige moeder zich buitengesloten en machteloos voelt.
Dit kan opspelen in haar gedrag. Zou het wat wezen om met je vader te bespreken HOE je je moeder gaat informeren? Ik begrijp uit je beschrijving dat je moeder heftiger reageert dan je vader.
Je moeder zal -na de eerste schrik- beseffen dat ze dan op gelijke voet staat als je reeds ingelichte vader.
Als je meer uitleg wil, reageer dan op mijn antwoord, mijn 2500 letters zijn op (moest oorspronkelijke antwoord inkorten) en krijg nieuwe om op je reactie te reageren
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In jouw situatie zou ik je aanraden een brief aan je moeder te schrijven en die via de post aan je ma te doen toekomen. Je moet dan als die brief aankomt even niet thuis zijn, hè.

In die brief kun je op een heel rustige en heel vriendelijke manier uitleggen waarom je voor een brief gekozen hebt. Namelijk omdat zij nogal wat snel een aantal bezwaren weet aan te voeren en dat jij vindt dat ze eerst maar eens kennis moet maken met je vriend.

Laat in je brief de liefde voor je vriend en je ma alsmede het begrip voor je ma goed uitkomen.

Ik vermoed dat je ma meer bezorgd is dan onaardig; laat haar daarom weten dat je graag wilt dat de verhoudingen thuis goed blijven.

Succes meisje,

Groet,
Ton