Kan ik mijn schoolgaande meerderjarige broer in huis nemen?

Na verschillende conflicten tussen mijn (jongere) thuiswonende schoolgaande broer en mijn vader wil ik mijn broer in huis nemen. Kan hij zondermeer bij mij komen wonen mits adresverandering? Gezien hij meerderjarig is moet ik normaal geen voogdij aanvragen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K
Reddie
9 jaar geleden
Voogdij gaat over vermogen, niet over woonadres, en is dus totaal niet van toepassing.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Denk daar wel goed over na, een goede vriend van mij heeft dat ooit gedaan en dat heeft de band met zijn broer niet verbeterd, het kost enorm veel geduld van beide kanten, maar is ook een aantasting in je privacy. Als je dat kan opbrengen, mooi, maar als je dat niet kan, niet aan beginnen. Zeker als je een relatie hebt, kan dit de nodige problemen geven. Maak duidelijke afspraken en regels en zorg ervoor dat alle bewoners zich daaraan houden.
Ivana
9 jaar geleden
De onvrede kan ook aan de vader liggen.....ik heb jarenlang mijn meerderjarig zusje in huis gehad. Probleemloos.

Antwoorden (1)

Uw broer is meerderjarig. Hij kan zelfstandig handelen zonder voogdij.
Belastingtechnisch kan er wel het een en ander wijzigen. In de eerste plaats t.a.v. fiscaal partnerschap c.q. toeslagpartnerschap. Als u alleenstaand bent en u neemt uw broer in huis én u heeft huurtoeslag, telt zijn inkomen mee als medebewoner. Voor 2015 is het maximum inkomen toeslagpartners voor de huurtoeslag € 29.800

Als u een minderjarig kind heeft (of uw broer) wordt u automatisch toeslagpartners c.q. fiscaal partners van elkaar. Dat kan heel vervelend uitpakken op bijvoorbeeld kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget. Er zijn op dit moment veel vragen op internet te lezen over inwonen bij een ouder (of zus) waarbij er door het samenwonen voor een aantal duizend euro fiscaal nadeel ontstaat. Dit betreft vnl. het fiscaal partnerschap c.q. toeslagpartnerschap dat door het samenwonen ontstaat. Met het bijkomend fiscaal nadeel. Ook vragen over de alleenstaande ouderkorting die m.i.v. 2015 stopt en overgaat in het kindgebonden budget.

Dit is allemaal niet van toepassing zolang er geen minderjarig inwonend kind is. U behoudt beiden, voor zover van toepassing, uw zorgtoeslag. Bij toeslagpartnerschap: Als er meer inkomen is voor beiden dan € 32.655 stopt de zorgtoeslag in 2015.

Uw broer zal nu nog vallen onder de wet studiefinanciering en weinig inkomen hebben. Maar dat kan zomaar veranderen.

Tenslotte zijn er de gemeentelijke belastingen. Die zullen, als u nu alleenstaand bent, iets hoger worden. Als u een koophuis heeft zijn er voor de hypotheekaftrek geen consequenties.