mag ik uit huis zonder toestemming van mijn ouders?

Ik ben 16 en wil graag uit huis mijn schoonmoeder zei dat ik wel op begeleid wonen kon maar volgensmij moet je daar 18 voor zijn

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (2)

Ik vond op enkele sites van begeleid wonen dat ze zich richten op meerderjarigen (en lijkt me met een handicap ). Heb in de bron een link gezet naar de site.

Let op : er staat meerderjarigen. Dus volgens mij moet je wel 18+ zijn.
En van het VAPH een erkenning krijgen. ( tweede bron )
9 jaar geleden
Er zijn inderdaad kamertrainings-projecten voor jongeren vanaf 16 jaar. Maar dit gaat via Jeugdzorg. Deze projecten zijn er voor jongeren die niet meer thuis kunnen wonen. Omdat er thuis bijvoorbeeld teveel problemen zijn.
Je woont dan onder begeleiding van een instantie op kamers. Vaak in een huis waar meer van dit soort jongeren wonen. En daar verblijft dan ook een groepsleider. Ik zou daar niet zomaar voor kiezen. Je hebt je dan uiteraard aan heel veel regels te houden en alles wordt in de gaten gehouden. (heb er zelf gewerkt)
En uiteraard is het ook heel heftig om op je 16de alles zelf te moeten doen.
Een volgende stap is begeleidkamer wonen. Maar hier kom je niet zomaar terecht zonder dat ze zeker weten dat je dit echt kunt. Dan woon je op kamers en komt er 1x per week iemand langs om dingen met je te bespreken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi antwoord +.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt helemaal, Waarbij ik nog wil aantekenen : bezint eer ge begint. Veel jongeren hebben de illusie dat ze eenmaal op kamertraining zelf zeggenschap krijgen ; in de praktijk leveren ze ten opzichte van thuis vaak een hoop in.