Mijn broer is overleden heb hem 25 jaar niet gezien hoe kom ik erachter waar hij is begraven?

Ik heb zeker 25 jaar mijn broer niet gezien. 2 maanden geleden ben ik eindelijk te weten gekomen waar hij woonde maar hij wilde me niet zien en vertelde mij dat hij ernstig ziek was en niet lang meer te leven had en dat hij wilde dat ik hem herinnerde zoals hij was en niet zoals hij er nu uit ziet zijn partner zou mij laten weten wanneer hij was overleden maar dat is dus niet gebeurt ik ben erzelf achter gekomen alleen weet ik niet de exacte datum en weet ook niet waar hij begraven is.ik zou zo graag afscheid van hem willen nemen al meer dan 25 jaar mis ik hem en ben gewoon helemaal kapot hiervan .Wie kan mij helpen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Als je niet via familieleden dit kunt achterhalen, is je beste kans waarschijnlijk het gemeentearchief van de plaats waar je broer woonde. Er zijn begraafplaatsarchieven waarin wordt bijgehouden waar mensen begraven worden. Zo kun je zelfs als er geen steen op het graf staat, nog een (oud) graf achterhalen. Die archieven zullen misschien niet altijd aanwezig zijn in het gemeentearchief (in sommige gemeentes wel trouwens) en ik weet ook niet of die archieven openbaar zijn en als ze dat niet standaard zijn na hoeveel jaar ze dan openbaar worden (daar staan termijnen voor) maar dat is in elk geval een goed startpunt.

Alternatief zou zijn om via oude kranten te zoeken. Ook dat kan in het gemeentearchief, al zijn niet alle kranten goed toegankelijk voor het publiek. Misschien kun je zo de overlijdensadvertentie terugvinden en zo in elk geval de datum achterhalen. Misschien zijn er ook wel andere aanknooppunten die je vindt via het archief, als je broer bijvoorbeeld een keer een goede sportprestatie heeft neergezet of op een andere manier plaatselijk in het nieuws is geweest, kun je dat mogelijk ook terugvinden. Als er een kerkelijke uitvaart is geweest, kun je mogelijk ook nog via de kerkelijke archieven zoeken.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik ging er vanuit dat je broer al langer gelden was overleden maar begrijp nu dat het vrij recent was. Dan heb je met recentere stukken te maken dan ik eerst dacht. Kranten zullen dan waarschijnlijk (nog) niet gedigitaliseerd zijn door archiefdiensten, maar misschien wel te vinden zijn op de site van de plaatselijke bladen zelf. Ik zou in dit geval in elk geval beginnen met digitaal zoeken.

Verder kunnen er andere aanknopingspunten zijn, maar dat hangt nogal af van de omstandigheden. Als je weet welk beroep je broer had, kun je daar iets aan hebben. Was hij bijvoorbeeld leraar op een middelbare school, dan kun je de middelbare scholen in zijn woonplaats benaderen en je verhaal uitleggen. Was hij vuilnisman, bel de gemeentereiniging. Medisch-specialist: ziekenhuizen in de regio. Het werkt niet bij elk beroep, maar het kan helpen. Zo ook met sporten of hobby's waarvan je weet of vermoedt dat hij ze in clubverband uitoefende. Kerkelijke gemeenschappen, politieke partijen, etc. Begin met datgene waarvan je weet dat het hem 25 jaar geleden bezighield, en zoek vanaf daar verder. Is het een kleine plaats of weet je de wijk waar hij woonde, dan kun je desnoods navraag gaan doen op straat tot je iemand vindt die hem kende.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel ik ga dit advies zeker opvolgen .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel wel succes en sterkte met je zoektocht dan. Ik begrijp dat dit erg emotioneel voor je is en snap ook dat je graag het graf wilt vinden zodat je op je eigen manier afscheid kunt nemen. Als er geen andere wegen zijn om te zoeken, zou ik zeker beginnen bij het gemeentearchief. Vertel daar gerust je verhaal, de medewerkers van het archief zullen je graag helpen en misschien net een stapje verder gaan om je te helpen dan wanneer iemand komt voor gewoon stamboomonderzoek, waarbij mensen vooral ook veel zelf zoeken. Veel openbare archieven zijn tegenwoordig in elk geval gedeeltelijk online te vinden. Sommige archieven hebben hele jaargangen aan kranten gedigitaliseerd die nu online zijn in te zien en te doorzoeken. Google eerst eens op "gemeentearchief + plaatsnaam (de plaats waar je broer gewoond heeft) en kijk of je stukken kunt inzien via internet. Als je daarin niets kunt vinden van belang of als je op den duur niet verder komt, maak dan een afspraak voor een archiefbezoek en geef daarbij aan dat je nooit zelf archiefonderzoek hebt gedaan dus dat je graag wat hulp krijgt. Zijn er verder echt geen familieleden die je kunnen helpen? Of gezamenlijke vrienden, oud-klasgenoten van je broer waarvan je weet dat ze contact hebben gehouden, of andere mensen? Heb je geen contactgegevens van de partner van je broer? Ik zie nu dat ik je vraag waarschijnlijk niet goed geïnterpreteerd heb toen ik hem eerst las, ik ging er vanuit dat je broer al langer geleden was overleden. In dat geval heb je met veel recentere stukken te maken en zou ik zeker in eerste instantie beginnen digitaal te zoeken. Daarnaast kun je bij begraafplaatsen navraag doen, maar ik weet niet of die stukken (al) openbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb contact gezocht met de vriend van mijn broer maar die wil niks zeggen die word alleen maar boos en zegt dat ik hem met rust moet laten.verder heb ik alles op Internet afgezocht en kan gewoon helemaal niks vinden ook het archief van de begraafplaats van Rotterdam zuid daar staat hij niet bij . Hij had geheim adres bij de gemeente dus daar zal ik ook niet veel wijzer worden maar ik geef niet op ik wil dit gewoon kunnen afsluiten mijn broer is overleden doordat hij kanker had ik heb hem 2 maanden geleden telefonische gesproken en hij wilde geen contact maar heeft me beloofd als hij kwam te overlijden zou zijn vriend mij dat laten weten. Omdat mijn broer wel begreep dat ik dat wilde weten maar zijnvriend denkt daar schijnbaar anders over
liveisgreat
9 jaar geleden
wat een verhaal zeg... ik begrijp ook helemaal niet waarom die vriend boos is op je, maar soit. kwaadheid over de dood heen, dat is zo jammer, zeker omdat je broer het anders had gewild....
vergeef diep in je hart al wat er gebeurd is, vergeef ook jezelf.
wat er ook gebeurd is, het is voorbij.
en doe alvast een klein afscheidsritueel voor je broer, brand een kaars en mediteer over hem, over wat je hem had willen zeggen/vragen.... stel je voor dat je hem voor je hebt en dat jullie afscheid van elkaar nemen en elkaar helemaal vergeven. en dat hij dan opstaat en weggaat. doe dat een paar dagen. het innerlijk afscheid nemen en het loskomen van schuldgevoelens is m.i. even belangrijk dat het vinden van zijn graf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik wil jullie allen bedanken en heb een heel goed gesprek gehad met de partner van mijn broer en weet nu wat ik wilde weten en kan het eindelijk een plekje gaan geven en laten rusten