Kun je trouwen zonder in ondertrouw te zijn?

Dit na aanleiding van een kopje uit het AD: Luc doet Feiya aanzoek en trouwt meteen
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3685251/2014/07/07/Luc-doet-Feiya-aanzoek-en-trouwt-meteen.dhtml

In het artikel lijkt het alsof alles zo enorm spontaan gebeurde. Toen wij vorig jaar trouwden, werd er gezegd dat je minimaal 14 dagen in ondertrouw moet. Dit zal toch echt met zijn 2-en overeengekomen moeten worden ter plekke bij het gemeentehuis met handtekeningen voor de kosten.
Daar kwam bij dat er een trouwambtenaar op de koffie kwam om haar speech te kunnen voorbereiden bij de ceremonie.
Het lijkt mij dan ook sterk dat zij er absoluut niet vanaf wist zoals het artikel doet suggeren. Of is er inderdaad een manier om zonder ondertrouw in het huwelijk te treden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K
ronron1212
9 jaar geleden
De trouwambtenaar hoeft in het geheel niet bij je thuis te komen dat is geen verplichting. Wel de ondertrouw 2 weken voor het aangaan van het huwelijk aangeven van het voorgenomen huwelijk.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Gokje: wellicht waren Luc en Feiya al verloofd en officieel in ondertrouw en was Luc's verrassing niet zozeer het aanzoek, als wel dat de trouwdatum "nu al" was (i.p.v. een andere dag die in een eerder stadium door hen samen gepland was)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lijkt mij een volkomen terechte gok! Vroeger had je dit ook bij zo'n programma van Linda de Mol waarin stellen tegen elkaar moesten strijden en het winnende stel dan meteen ging trouwen aan het eind van de uitzending. Traumhochzeit of zoiets. Die stellen waren toen natuurlijk allemaal al in ondertrouw, anders kon het niet. Ik ga trouwens niet trouwen, maar moest ik het uitstellen van de gemeente omdat een trouwambtenaar bij mij op de koffie moet komen om haar speech voor te bereiden, zou ik meteen van de hele ceremonie afzien, met een briefje erbij: "A.u.b. geen speech, u kent mij niet, en ik u niet. De officiële trouwgeloften volstaan" :-)

Antwoorden (2)

Nee. De ondertrouw is de officiële, publieke, bekendmaking van het feit dat twee mensen gaan trouwen. In deze periode kan men bezwaar maken tegen het huwelijk. Bijvoorbeeld als je weet dat 1 van de as. echtelieden ( nog) getrouwd is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik begrijp dat je niet kunt trouwen als je al getrouwd bent met een ander.
Maar dat weet de burgerlijke stand toch ook wel? Daar heb je toch geen oplettende burgers voor nodig?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, dat weet de burgelijkestand niet altijd. Daarnaast was dat slechts een voorbeeld. Het belangrijkste is dat het de officiële bekendmaking is van het voornemen van het huwelijk
In de meeste gemeentes niet, maar er zijn steeds meer gemeentes waar dit wél mogelijk is. Zo vond ik het volgende:

"Zoetermeer is de honderdste gemeente die heeft besloten om ondertrouw eenvoudiger te maken. De documenteisen voor het in ondertrouw gaan worden binnenkort uit de wet geschrapt. In de tussentijd mogen gemeenten deze eisen al vast laten vallen om de dienstverlening te verbeteren en kosten te besparen."

Ik kan alleen geen datum vinden van dat artikeltje.

Maar in het kort hangt er vanaf waar je woont en waar je wilt trouwen. Ik weet niet of het mogelijk is om te trouwen zonder ondertrouw in een andere gemeente dan waar je woont, daar heb ik geen informatie over kunnen vinden. In elk geval geldt voor de ondertrouw (wanneer die verplicht is) dat je dit alleen kunt doen in de plaats waar één van beide partners woont. Dit in tegenstelling met de trouwgemeente, die vrij te kiezen is.

Toegevoegd na 1 minuut:
*tegenstelling tot* (pardon, iets te snel)