hoe zorg ik dat mijn vader contact met mij wil ?

Me ouders zijn nu 5 jaar gescheiden , sinds dien wilt mijn vader geen contact meer met mij de reden weet ik niet maar het doet wel pijn , hij is alcoholist en als ik vraag van wanneer kan ik langs komen zegt die altijd " ik heb geen tijd " nu is er net een conflict geweest op fb omdat ik vergeten ben hem een fijne vaderdag te wensen , maar dat wil die dan weer wel maar als ik vraag om langs te komen heeft die nooit tijd , ik zal ook nooit weten hoe het is een vader te hebben en dat doet echt pijn , dus ik wil graag weten ; hoe zorg ik dat die contactwilt met me ??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

Eerst en vooral vind ik het heel erg voor je dat je in deze situatie zit. Zelf heb ik ook lang in die situatie gezeten enige verschil dat mijn vader geen alcoholist is. Ik weet en begrijp dat dit pijn doet. Misschien is heet juist door de drank dat je vader de boot afhoudt. Misschien schaamt hij zich voor zijn situatie. Of voor het feit dat hij en je moeder niet meer samen zijn. Voor hem kan het confronterend zijn om je te zien. Beseffen dat hij niet een goede vader is.
Ook door alcohol doen en zeggen mensen dingen die ze niet goed beseffen.
Wat ik je kan aanraden is misschien even je stoute schoenen aantrekken en gewoon tot bij hem gaan. Aanbellen en het hem op de man af vragen wat het probleem eigenlijk is.
En hem misschien voor een ultimatum stellen.

Ook is een relatie opbouwen of herstellen met iemand die een alcohol probleem heeft niet evident.
Je moet voor jezelf uitmaken hoe ver wil je hier voor gaan. En hoe sterk ben je hiervoor.
Misschien is het tijd om het hoofdstuk af te sluiten. En door te gaan met je leven. Hoe hard het ook klinkt.

In elk geval wens ik je veel succes en sterkte toe
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan denk ik dat je het beste gewoon dit hoofdstuk afsluit hoe moeilijk het ook is. Want ik merk duidelijk dat dit je meer slecht doet dan goed.
Ik begrijp dat als er ooit iets met hem gebeurd dat je graag zou kunnen zeggen van ik heb nog contact gehad.
Maar nu kan je zeggen ik heb het geprobeerd en dat is volgens mij meer dan genoeg.
Het klinkt hard. Maar je mag jezelf niet vergeten. Je verdient zoveel meer en je hebt recht op zoveel meer.
Ik denk dat je op dit moment het beste contact met je vader kan hebben via de telefoon (of internet o.i.d.) Ik denk dat hij het vervelend vindt dat als je bij hem langs komt dat je dan ziet hoe slecht het nu met hem gaat. Zijn woning zal er vast ook niet erg netjes uit zien. Hij schaamt zich er vast voor en mogelijk wil hij jou beschermen en hier niet mee confronteren. Als het weer wat beter met hem gaat, kan je misschien ergens anders afspreken. In een café bijvoorbeeld. Ik zou zelf niet te snel het contact helemaal stopzetten. Het is later heel moeilijk om dan toch weer contact op te nemen. Weinig contact is meestal beter dan helemaal niets.

Als ik je verhaal lees en je reacties, dan denk ik dat het heel belangrijk is dat je begrijpt dat het probleem bij je vader ligt en niet bij jou. Mogelijk kan je huisarts je helpen om hiermee om te gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ten eerste wil ik je heel veel sterkte en wijsheid wensen, dit is een uiterst vervelende situatie en ik kan me goed voorstellen dat het pijn doet.
Ten tweede: probeer, hoe lastig ook, toch afstand te nemen van je vader. Hij wilt om één of andere reden geen contact, wat deze reden ook mag zijn, dus probeer hem niet te "pushen" om wel contact met jou te hebben. Hiermee heb je kans dat je hem juist van je afduwt, terwijl dat natuurlijk niet hetgene is wat je wilt bereiken.
Met het bewaren van afstand bestaat de kans dat hij op den duur eens contact opneemt met jou, maar het voornaamste is, is dat je hem niet van je afduwt.
Uiteraard hoef je het contact niet volledig te verbreken met je vader, maar geef hem de ruimte.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet hoe je je voelt, mar ga niet aandringen bij je vader. Laat hem een beetje met rust (het is moeilijk dat is echt zo) hij komt vanzelf wel weer. En als je heel lang niks van je vader hoort ga er dan eens in een goede bui heen. Praat erover en vertel duidelijk (niet gaan schreeuwen, schoppen, slaan,schelden) dat je graag contact met hem wil. Als hij dat niet wil ga dan weg. Als hij echt van je houdt dringt dat gesprek als hij nuchter is wel tot hem door. Neem anders een vriendin mee, daarmee laat je zien dat je serieus bent. En als je vind dat het uit de hand loopt met zijn alcoholverslaving, schakel hulp in. Het is lastig maar wel het beste dan. Wat vind je moeder eigenlijk van de omgang met je vader?