hoe kom je er achter of een familielid overleden is?

Stel: je hebt geen contact met je enige nog levende ouder en je zus.
Je moeder overlijdt en je zus licht je daarover niet in, er is geen rouwadvertentie geplaats etc. etc.
Hoe kan je er dan toch achter komen of je moeder overleden is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
12.4K
Amadea
10 jaar geleden
Vragen aan een ander familielid. Een oom, tante, nicht, neef, achternicht, achterneef, et cetera. Is er helemaal geen verdere familie meer, dan vraag je het bij de gemeente waar zij woonde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dan zal het de gemeente moeten worden, moeder en zuster hebben geen contact meer met de rest van de familie.....
Bedankt.
Amadea
10 jaar geleden
Zou je hun buren, of de huisarts als je weet wie dat is niet kunnen bellen? Of leven ze echt zó afgezonderd dat ze met niemand meer contact hebben?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
We weten niet wie de huisarts is en vraag me bovendien af of deze dit wel vertellen mag?
We hebben geen telefoonnummers van eventuele buren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk ook het gemeentearchief.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alleen opties dus als je zelf actief zoekt, en mogelijk met een flinke vertraging.
Wat nou als je het binnen enkele dagen wilt weten?
(i.v.m. begravenis of bepaalde stukken uit de inboedel of ??)
Amadea
10 jaar geleden
Zoveel moeite lijkt het mij niet om het telefoonnummer van de buren te achterhalen, als je niet je eigen zus erover op wilt bellen....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan wordt je dus afhankelijk van de buren, die mogelijk beter contact hebben met de zus, of net 3 weken op vakantie zijn. Het woord "eigen" voor zus in je reactie komt nogal veroordelend over.
Amadea
10 jaar geleden
Dat is jouw interpretatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Amadea ; eens met Jackd.
Als de zus (niet mijn zus overigens !) bellen een optie was dan hadden we dat al lang gedaan.
Ze heeft er zelf voor gekozen om geen contact meer te hebben met de familie en dat respecteren we, bovendien hebben we dit al eerder geprobeerd toen werd de hoorn er op gegooid. Ondertussen heeft ze een ander (geheim?) nummer. Graag even iets langer nadenken voordat je een reactie plaatst!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In mijn omgeving speelt ook zoiets.
Er is contact, vooral telefonisch en af en toe er naartoe.
Maar we vertrouwen iemand met veel invloed op die persoon niet. Een bel of sms dienst vanuit de overheid o.i.d. zou heel handig zijn. (mag best wel iets kosten en alleen voor familieleden e.d. beschikbaar zijn of zo)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien dat je hier iets kunt bereiken. http://www.cbg.nl/index.php/150?id=150#subpage432

Antwoorden (1)

De meest aangewezen weg is uiteraard navraag bij familieleden of vrienden of bekenden van jouw moeder. Verder is navraag bij de gemeente waar zij het laatst woonde volgens jouw gegevens een mogelijkheid.

Meestal wordt overigens door een notaris, als die betrokken is bij het overlijden van een persoon, de kinderen achterhaald, omdat zij mogelijk rechten hebben.

Via het Centraal Testamentenregister (CTR) kun je achterhalen of er een testament was en via het boedelregister van de rechtbank of er een notaris betrokken is (geweest). Overigens kun je te allen tijde een notaris inschakelen om het voor je uit te laten zoeken.