Het is een patroniem uit een andere taal. Een uit het Duits afkomstige vadersnaam. De oorspronkelijke familieleden werden dochter en/of zoon van [H]Erwich (of g in plaats van ch) genoemd.
Er zijn twee verklaringen voor de samengestelde Germaanse naam:
- 'Her-' = 'leger'; '-wig' = 'strijd'. Betekenis dus: 'strijder in het leger'.
- De naam kan ook door eliminatie van de 't' ontstaan zijn uit Hertwig of
Hartwig: 'Hard-' of 'Hart-' = 'sterk', 'moedig', 'dapper'; '-wich' of '-wig' = 'strijd'. Betekenis dus: 'moedig in de strijd', 'onverzettelijk'.
Amadea
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In het "Woordenboek van de familienamen in Zeeland" van dr. Frans de Brabandere staat alleen dit vermeld:

"Herwig, Erwich: Patr. Germ. VN hari-wîg ‘leger-strijd’: Heriwic(us) (MORLET I)."

Zie verder dat woordenboek: http://www.naamkunde.net/wp-content/uploads/2010/01/WZF-Debrabandere.pdf