Hoe kan je in een relatie weer leren om de postieve punten van elkaar te zien?

Je bent ooit gek op elkaar geweest, maar dat is nu niet meer zo. Het is meer ergernis en ruzie. Kun je wat doen voordat de boel echt stuk is en niet meer gerepareerd kan worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Praten-alleen-over-jezelf-spel helpt...

En dat is het enige dat eerst moet... Maak er een spel van, dus praten met een opdracht... Ga praten met elkaar en dan moet je je houden aan één voorwaarde, je mag het niet over de ander hebben, totaal niet... Dus je mag spreken wat je wil, maar je mag het niet over de ander hebben... Desnoods kun je er een wedstrijdje van maken, zij/hij die het best uitsluitend en ALLEEN over zichzelf kan praten over haar/zijn gevoelens kan praten is winnaar van dit spel... Doe dat eens een keer... Trek er een middag voor uit, eet wat samen, doe wat samen, wandelen of zo en doe dan dit spel... Je zou wel eens verrast worden wat de ander zegt en hoe veel overeenkomsten je ergernis heeft in die ander...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Alles kan, maar moet het wel van twee kanten komen en gemeend zijn. Wat er aan te doen is niet te zeggen daar ik jullie niet ken, en ook de achtergrond niet weet. Wat maar goed is ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Samen intensief mee aan de gang gaan. Praten over wat je vroeger leuk vond aan elkaar en wat je nu stoort. Proberen er achter te komen waarom het je stoort en vooral proberen ieder voor zich aan zijn eigen reacties iets te veranderen. Dus niet zeggen hoe de ander moet veranderen, maar luisteren wat de ander over jou te zeggen heeft en kijken hoe je daar zelf iets aan kan veranderen. Ook kun je naar je eigen ergernissen over de ander kijken en proberen die vanuit je zelf te veranderen.

Begin dus met het bespreekbaar maken, zonder verwijten, maar vanuit de vraagstelling: 'Wat gaan we hier SAMEN aan doen.'
Lukt dit niet met zijn tweeën omdat je toch steeds weer op verwijten komt, dan is het misschien handig om een derde persoon erbij te vragen die je kan helpen de gesprekken in goede banen te leiden.

Het is echter enorm van belang dat je BEIDE aan JEZELF wilt werken en niet voornamelijk van de ander verwacht dat die maar veranderd om alles beter te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door leuke dingen te doen samen, maar ook los van elkaar ,met vriendinnen ,of vrienden.
Dan heb je ook weer leuke dingen meegemaakt en kan je elkaar weer eens iets leuks vertellen en blaas je positieve energie in je zelf. En daardoor ook weer naar elkaar. Probeer ook eens leuke plannen te maken met elkaar vakanties, of een weekeindje weg. Dan kun je je samen op iets leuks verheugen.
Het andere stuk is dat je het bespreekbaar maakt.
Praat wat je mist wat je dwars zit. En stel hierbij de vraag wat jij nodig hebt en je partner om het te verbeteren.
Als je dat kunt uitspreken en ook vervolgens doet kom je al weer een heel eind. Heel veel succes. Dipjes in relaties kan gebeuren hoor. Maar blijf positief naar je zelf en naar je partner, respecteer en waardeer elkaar. Benoem dat ook, als je iets positiefs op merkt. Al is het maar een huishoudelijk klusje wat je partner doet, prijs hem prijs hem ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jullie hier beiden achter staan kan het naast bovenstaande ook helpen om een derde persoon in te schakelen die alles objectief kan beoordelen en jullie inzichten kan geven in patronen die je zelf niet meer ziet. Dit kan een hulpverlener zijn,maar net zo goed een familielid of vriend(in)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat eerder al gezegd is, is waar. Je moet er samen achter staan. Ik kan je dan aanraden om gebruik te maken van een relatietherapeut. Deze persoon is onafhankelijk en is in staat om patronen die zijn ontstaan te herkennen en aan te geven. Deze kan vaak ook helpen met het doorbreken van de patronen. Wat je altijd wil voorkomen is dat je gaat verzanden in discussies en verwijten.

Belangrijk daarbij is om altijd te praten over zogeheten 'ik-boodschappen' dus wat jij kan bijdragen of anders wil doen en niet zeggen wat de ander moet doen of fout heeft gedaan. Je moet wel aangeven wat je graag zou willen dat ander veranderd.

Veel succes!